A járvány kezdete óta a visszaeső forgalom miatt mintegy kétezer taxis tűnt el Budapesten. A buszsofőrnek, fuvarozónak állt taxisok zöme nem tért vissza a szakmába, ugyanis új munkahelyeiken a többszörösét is megkeresik korábbi bevételeiknek.
Kétezer taxis tűnt el
A koronavírus-járvány kitörése után 60-70 százalékkal csökkent a fővárosi taxik utasforgalma, így sok sofőr felhagyott a személyszállítással – mondta az Országos Taxis Szövetség elnöke az InfoRádiónak. Míg a járvány előtt hétezer taxis dolgozott Budapesten, ma már csak ötezren vannak.
Kénytelenek voltak abbahagyni, nagyon sokan elmentek nyugdíjba, még többen kerestek más egyéb olyan munkát, ahol tudták kamatoztatni civil foglalkozásukat, vagy épp a tehergépjárműves vagy kamionos jogosítványukat, szaktudásukat
– mondta Metál Zoltán.
Másutt többet keresnek
A buszsofőrnek, fuvarozónak állt taxisok zöme eddig nem tért vissza a szakmába. Sokszor ugyanis családbarátabb időbeosztással akár a többszörösét is megkeresik korábbi bevételeiknek, ráadásul nem kell új autóra vagy lejáró taxisengedélyre sem költeni.
A KSH nemrégiben frissítette a foglalkozás szintű keresetstatisztikáját. Megnéztük, hogy a különböző járművezetői kategóriákban mekkora volt a bruttó havi átlagkereset tavaly. Eszerint
- az autóbuszvezetők: 401 545 forint,
- a tehergépkocsi-vezetők, kamionsofőrök: 258 036 forint,
- a személygépkocsi-vezetők: 303 901 forint
Sofőrhiány mindenütt
Metál Zoltán szerint mivel a személy- és árufuvarozás minden ágán nagy a munkaerőhiány, egyre több taxis hagyhatja el a pályát, ez a tendencia egész Európában érezhető.
Itt írtunk arról, hogy Nagy-Britanniában az utóbbi hetekben hosszú autósorok alakultak ki a benzinkutaknál, miután a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások ellátási problémákat okoztak.
Ebben a cikkben pedig arról írtunk, hogy Magyarországon sincs elég sofőr, ami miatt az angliai benzinkút-káoszhoz hasonlóan akár nálunk is kialakulhat komolyabb áruhiány.