Ha kölcsönzött autóval nyaralnál Európában, kellemetlen meglepetés érhet
Fotó:123RF

Ha kölcsönzött autóval nyaralnál Európában, kellemetlen meglepetés érhet

Jelentősen megugrottak a kölcsönzési díjak az európai nyaralóövezetekben, az áremelkedés átlagos mértéke 2019-hez viszonyítva közelíti a 25 százalékot.


Az autókölcsönzés költségeinek összehasonlításával foglalkozó Carigami online portál szerint az európai üdülőövezetekben ezen a nyáron átlagosan heti 364 euróért lehet egy autót bérbe venni, két évvel ezelőtt ez még csak 277 euró volt. Olaszországban ennél is rosszabb a helyzet, átlagosan 407 eurót kell fizetni a kocsiért egyetlen hétre, 2019-ben ez még kijött 250 euróból.

A sokkal olcsóbb Spanyolországban ugyan még mindig csak 263 eurót kell fizetni egy hétre, de a járvány előtt 185 euró volt az átlagár. Egy másik weboldal, a Liligo adatai néhány esetben még ennél is nagyobb áremelkedésről tanúskodnak: A Franciaországhoz tartozó Korzikán például megduplázódott az egy napra számított kölcsönzési díj, míg a spanyol Palma de Mallorcán csaknem a triplájára nőtt, írja összefoglalójában a vg.hu.

Mi a drágulás oka?

Az autókölcsönzők ügyfelek híján a túlélésért folytatott harcban egyszerűen gépkocsi-állományuk értékesítéséből jutottak az életmentő készpénzhez. Az ágazatban mindenki drasztikusan leépítette az autóparkját. Tavasszal a legtöbb cégnek még mindig harmadával kevesebb autója volt mint 2019-ben. Az autók bérbeadásával foglalkozó cégek amúgy rendszeresen eladnak járműveikből, azonban rögtön pótolják is őket, így a készlet megújítása nem okoz fennakadásokat. Most azonban a beszerzéseket gátolja az autógyártást sújtó alkatrészhiány is.

Európán kívül sem jobb a helyzet, Hawaiban a turisták kínjukban kisteherautókra fanyalodnak, annyira nincsenek már elérhető bérautók. Szegények.

Mi a helyzet itthon?

A hazai autókölcsönzőket is megütötte a turizmus visszaesése, de úgy tűnik, megtalálták a túlélés receptjét. A hosszabb távú autóbérlés segített talpon maradni az autókölcsönzőknek, amelyek a koronavírus-járvány alatt lényegében teljesen elveszítették legfontosabb ügyfélkörüket, a szabadidős- és konferencia-turistákat. A cégvezetők tavaly tavasszal, az első hullám idején 60-70 százalékos visszaesést jósoltak a forgalomban, és ez nagyrészt be is jött. Az autókölcsönzőknek ugyanakkor -szemben például az utazási irodákkal vagy az éttermekkel - volt egy menekülési útvonaluk, még ha ennek jövedelmezősége jóval alacsonyabb is, mint ha rövid távra adják bérbe autóikat.

Két példa a túlélésre

Az Avis Autókölcsönzőnél a vállalati ügyfélkör megerősítésére fókuszáltak, miután a tavalyi bevételük 50-55 százalékkal esett vissza 2019-hez képest, amikor csaknem 2 milliárd forintos forgalmat értek el. Hasonló átrendeződésről számolt be az Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója is. Autóbérlési üzletáguk bevétele 36 százalékkal csökkent, miután a tavaszi sokkot követően részben sikerült a tartós bérletek és a belföldi bérlők irányába terelni az üzletmenetet. Más üzletágaik - elsősorban a mintegy 30 százalékos növekedést elérő Bosch Car Service-nek köszönhetően az egész cég árbevétele mindössze 20 százalékkal esett, de ezzel együtt is jelentős, 8 számjegyű veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni a 2020-as üzleti évre.

Kilátások

Az Avis a kereslethez igazodva adott komoly kedvezményeket 2020-ban mind a vállalati bérlőknek, mind pedig a magánszemélyeknek. A cég a flotta méretét is a kereslethez igazította, fele annyi kocsival rendelkezett tavaly, mint 2019-ben. Az Avalon az év elején ugyan jelentősen csökkentette flottája méretét, de 2020 végére ezt visszaépítette. A piac szereplői abban bíznak, hogy idén már elérik legalább a tavalyelőtti forgalmukat.


Ne hagyd ki!