Összevetették számos európai ország járműállományának az életkorát. Igen szélsőséges adatok láttak napvilágot Magyarországról.
Nem áll fényesen az ország
Összesen harminc európai országban készült felmérés a személygépjárművek életkorára vonatkozóan. Az uniós országok közül csak Bulgáriát és Szlovákiát nem érintette a Confused.com kutatása. Az EU-n kívülről viszont szerepel a statisztikában az Egyesült Királyság, Észak-Macedónia, Norvégia, Svájc és Törökország. A felmérés két mutató alapján készült. Az egyik a két évnél fiatalabb autók arányát, a másik az ezer főre jutó újautó-regisztrációt vizsgálta – írja az autopro.hu.
A két mutató általában hasonlóan aránylik a többi országéhoz képest, bár akadnak érdekes eltérések: Litvánia az ezer főre jutó forgalomba helyezések listáján a harmadik két miniállam – Luxemburg és Liechtenstein – mögött, addig az új autók aránya mindössze 1,93 százalék az összállományhoz képest – ennél rosszabb mutatóval nem rendelkezik senki
- áll az elemzésben.
Magyarországbon ezer főre nagyjából 19 új forgalomba helyezés jut, ezzel a 25. helyet foglaljuk el a listán. A fiatal személyautók részaránya is csupán 5,29 százalék. Ezzel a mutatóval a 24. pozíciót sikerült megszereznünk Litvánia, Romániát, Lettországot, Lengyelországot, Ciprust és Észak-Macedóniát előtt.
Északon jobban mehet
Északabbi országok vezetik a két évnél fiatalabb járműállomány listáját, hiszen Luxemburgban 24,5, Dániában 22,8, Belgiumban 22,7, Írországban pedig 22,5 százalék az ebbe a kategóriába sorolható járműpark aránya. Továbbá tíz százaléknál nagyobb hányadban vannak jelen az újabb személygépjárművek Ausztria, Svédország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Liechtenstein, Franciaország, Svájc és Csehország útjain.
Nagy általánosságban elmondható, hogy az ezer főre eső újautó-regisztrációk aránya függ az országok lélekszámától. A lista első két helyén két miniállam áll, a harmadik pozícióban pedig Litvánia. Ezért némileg kellemetlen lehet Magyarország gyenge eredménye, hiszen több nagyobb ország is megelőz minket.
Nőtt itthon az autók átlagéletkora
A közelmúltban EBBEN a cikkünkben írtunk arról, hogy soha nem volt ilyen magas a magyar autók átlagéletkora mint napjainkban, és egy ideig nem is lehet számolni a fiatalodással. Várhatóan megugrik a kereslet a használt autókra, így az áruk is növekedni fog a közeljövőben.
A tavalyi év végére a 15 évet is meghaladta a forgalomban lévő személygépkocsik átlagéletkora Magyarországon. Az elmúlt négy és fél évben ráadásul egy évvel nőtt ez az átlagérték. A magyar papírokkal rendelkező autók közül egyébként a FIAT-ok (16,9 év), a Volkswagenek (16,6 év) és az Opelek (16,5 év) átlagéletkora a legmagasabb.