Óriási a kereslet a használt autókra Magyarországon, miután globálisan visszaesett az új járművek piaca. Megugrott a hazánkban forgalomban lévő járművek átlagéletkora is, és egyre több a korszerűtlen, elhanyagolt autó.
Nőtt az autók átlagéletkora
Soha nem volt ilyen magas a magyar autók átlagéletkora mint napjainkban, és egy ideig nem lehet számolni a fiatalodással sem. Várhatóan megugrik a kereslet a használt autókra, így az áruk is növekedni fog a közeljövőben – hívta fel a figyelmet a Das WeltAuto a jelenlegi állapotra az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A tavalyi év végére a 15 évet is meghaladta a forgalomban lévő személygépkocsik átlagéletkora Magyarországon. Az elmúlt négy és fél évben ráadásul egy évvel nőtt ez az átlagérték. A magyar papírokkal rendelkező autók közül egyébként a FIAT-ok (16,9 év), a Volkswagenek (16,6 év) és az Opelek (16,5 év) átlagéletkora a legmagasabb.
Sok gond adódhat a magas átlagéletkor miatt
A közlemény arra is kitér, hogy az idősebb autók tulajdonosai jellemzően kevésbé törődnek a karbantartással, ezért sok a korszerűtlen, elhanyagolt jármű.
„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, öreg autók tisztességes rendbehozatala”
- nyilatkozta Tóth Péter, a Das WeltAuto igazgatója. A használt autókkal foglalkozó cég szerint egy darabig nem is várható, hogy javulni fog a helyzet, hiszen a piac képtelen a frissülésre. Ennek pedig több oka lehet:
- Egyik részről az importált járművek több mint 63 százaléka öreg: a tavaly használtan behozott 132 205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült.
- Továbbra is dübörög a használt autók piaca, hiszen csak tavaly nagyjából 820 ezer jármű cserélt gazdát idehaza.
- A pandémia alatt az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt, amiért leginkább a globális chiphiány tehető felelőssé.
- A chiphiány miatt néhol akár 15 százalékkal drágultak az új autók tavaly, ami szintén a használt autók piacának kedvezett.
A szakértői vélemények szerint az új autók piaca nagyjából 2024-re állhat helyre a világban, ezért még egy darabig maradhatnak az elmúlt néhány évre jellemző trendek.
Sok itthon a visszatekert órás autó is
Korábban ebben a cikkünkben írtunk egyebek között arról, hogy arányaiban meglehetősen sok hazánkban a visszatekert órás autó. Magyarországon a vizsgált járművek 14,1 százalékánál szembesült ilyen jellegű problémával a carVertical autótörténeti platform.
Főképp a határokon átnyúló járműkereskedelem áll a kilométeróra-csalások mögött. Magyarországon is zömmel külföldről érkező autókat hirdetnek hamis adatokkal. Ezeknek az autóknak ráadásul a 58,2 százalékának volt balesete korábban.
A hamis információk mind a vásárlóknak, mind a tisztességes kereskedőknek kárt okoznak. A visszatekert kilométerórák és az elmaradt karbantartások miatt az új tulajdonosoknak sok költségük lehet utólag.