Ahogyan a tekerős ablaknak, leáldozhat a kézi váltónak is
Fotó: Shutterstock

Úgy tűnik, búcsút inthetünk a kézi váltóknak

Egyre kevesebb új autót kínálnak kézi váltóval. Vannak olyan autómárkák is, melyek már egyáltalán nem gyártanak ilyen modelleket. Emiatt úgy tűnik, ahogyan a tekerős ablaknak, leáldozhat a kézi váltónak is.


Hamarosan eltűnhetnek a kézi váltós autómodellek a kínálatból

Egy brit felmérés szerint az Egyesült Királyságban elérhető nagyjából 300 autótípus között, hat év alatt kevesebb mint felére csökkent azok száma, amelyek kézi váltóval is kaphatók – írja a Telegraph.

Néhány nagyobb autógyártó - például a Volvo, a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Lexus – nem is kínál kézi váltós modelleket manapság. Több más márka – egyebek mellett a Jeep, a Land Rover, a Mini és a Honda – pedig csupán egyetlen ilyen autómodellt árul.

Igaz, vannak kivételek. Például a Fordnak és a Hyundai-nak hat-hat autója érhető el ilyen váltóval, valamint a Volkswagennek tíz.

Azt is megállapították, hogy az új autók értékesítésében a kézi váltós modellek aránya 76 százalék volt 2011-ben. Viszont 2023-ben ez az érték 28,7 százalékra zsugorodott.

A HVG megjegyzi, a kéziváltós modellek visszaszorulása például azzal magyarázható, hogy az automata váltók mára legalább olyan hatékonyak, mint a hagyományos technológia. Sőt, a tömegtermelés miatt kedvezőbb lett az áruk is.

Sikeresek az e-autók a globális piacon

Egyébként nagyot nőhet a globális elektromosautó-piac az idén, ami miatt méginkább visszaszorulhatnak a hagyományos meghajtású autók is. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legújabb jelentése rámutat, a piacot az akkumulátorok árának ingadozása, a magas infláció, valamint az EV-k vásárlását ösztönző támogatások fokozatos megszüntetése is nyomja. Azonban világszerte 25 százalékkal több e-autót adtak el idén az első negyedében, mint az előző év azonos időszakában.

Az előrejelzések szerint az elektromos járművek globális eladásai a 17 milliót is elérhetik 2024-ben. Vagyis 3 millióval több fogyhat, mint tavaly. Azonban ebből 10 millió értékesítés Kínában realizálódhat. Egyébként az IEA szerint a világ újautó-eladásainak a 45 százalékát adhatja az ázsiai ország az idén, 25 százalékát Európa, 11 százalékát pedig az Egyesült Államok. Az összes eladott autónak pedig a 18 százaléka lehet elektromos.

A jelentés hangsúlyozza, a hagyományos járművekkel szembeni megfizethetőség továbbra is létfontosságú az ágazati növekedés szempontjából. Márpedig Kínában mára olcsóbbak az elektromos autók, mint a hagyományos meghajtásúak.

Emellett az IEA kiemeli a töltőinfrastruktúra gyors és jelentős bővítésének szükségességét is.

Ne hagyd ki!