Jobb, ha nem kell számolnunk a fedezetlenségi díjjal
Fotó: Shutterstock

Nagyot buksz, ha nincs a kocsidra kötelező biztosításod

Sokat drágultak a kötelező autóbiztosítások, de a biztosítatlan autókra kivetett fedezetlenségi napidíj is nagyot ugrott néhány év alatt. Manapság 650-1400 forintba kerülhet naponta a személygépkocsiknál.


Jobb, ha nem kell számolnunk a fedezetlenségi díjjal

Amíg 2018-ban átlagosan 37 ezer forint volt az éves kötelező felelősségbiztosítási díj, idén február elején meghaladta az 51 ezer forintot. Ez nem kevés, azonban a Netrisk biztosításközvetítő szerint ettől költségesebb lehet, ha egy autóra nincs érvényes kötelező biztosítás. Ráadásul a biztosítatlan járművekre kivetett fedezetlenségi napidíj még nagyobb arányban nőtt az vizsgált időszakban.

Előfordulhat az is, hogy azért szűnt meg egy adott autóra a kötelezős szerződés, mert a tulajdonos vagy üzembentartó nem fizette meg a kgfb-díjat. Ebben az esetben az autós, amikor új szerződést kötne, akkor csak régi biztosítójával szerződhet, tehát azzal a társasággal, amelynél utoljára volt érvényes kötelezője. Az új szerződés megkötésekor ki kell fizetni arra az időszakra a fedezetlenségi díjat, amikor nem volt biztosítás az autón. A fedezetlenségi díj minden évben emelkedik, öt évvel ezelőtt, 2018-ban például 340-760 forint volt, tavaly pedig 600-1290 forintot tett ki, míg az idén 650-1400 forintra emelkedett

- nyilatkozta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója.

A fedezetlenségi díjból gyorsan jöhet össze nagy kiadás, de nem biztosított autóval egyébként is tilos közlekedni. Amennyiben mégis használják, ráadásul balesetet okoznak vele, az az egyéb problémák mellett különösen költséges lehet. Ekkor a kárt a kártalanítási számláról kifizeti a károsultnak a Magyar Biztosítók Szövetsége, de az összeget követelni fogják a balesetet okozó autóstól.

Egyébként megoldható, ha valaki félretenné az autóját egy időre, és nem szeretne arra az időszakra kötelezőt fizetni. Ha ideiglenesen kivonják a forgalomból az autót, annak költségei eltörpülnek a fedezetlenségi díjból esetlegesen felhalmozódó összeghez képest. Az ideiglenes forgalomból kivonás egyszer 2300 forint, de maximum 12 hónapra lehet így kivonni a járművet. Azonban 2300 forintért újra meg lehet hosszabbítani egy évvel az időtartamot.

A biztosításközvetítő szerint, ha valakinek azért nincs biztosítás a kocsiján, mert elfelejtette befizetni, azt a díjfizetés esedékességétől 60 napig még elintézheti. A kötelező biztosítást legfeljebb egy évig lehet szüneteltetni. Ha tovább nem helyezik vissza a forgalomba a járművet, a szerződés megszűnik.

Bővül az autókínálat, változhatnak az árak

Egyébként egy-kétéves várólistával szembesülhettek az elmúlt években azok, akik új autót akartak vásárolni. Mivel nehezebb volt nulla kilométeres járműhöz jutni, nem estek ki a régebbiek sem a forgalomból. Ez magával hozta, hogy nehezebb lett a használtakhoz is hozzájutni, csökkent a kínálatuk, ami igencsak felverte az árukat. A változásra 2022 második feléig kellett várni, amikor elkezdett rendeződni az új autók piaca. A keresleti oldalon hamar megjelentek azok a cégek, akik korábban elhalasztották a flottájuk cseréjét.

Azonban hiába töltődtek fel a használtautó-kereskedések a flottacsere miatt, nem mozdultak lefelé az árak. Viszont véget ért az az időszak, amikor egymásra licitáltak a vásárók a használt járművekért. Jelenleg stagnál az árszint, de előre nem látható, hogy lesz-e szintcsökkenés a következő hónapokban.

The Conversation

Ne hagyd ki!