Kötelező lesz az EDR az Európai Unióban forgalomba helyezett új személyautókban a nyártól. Szakértő magyarázta el, mi értelme van a fekete doboznak a járművekben, és minek a bizonyítására használható.
EDR kerül az új autókba az EU-ban
Nem lehet új személyautót regisztrálni az Európai Unió tagállamaiban - így Magyarországon sem - EDR nélkül júliustól. Krepsz Zoltán, Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese magyarázta el, miért van szükség fekete dobozra az autókban is.
Az autókban lévő fekete doboz – angol rövidítése szerint EDR – tulajdonképpen egy eseményrögzítő készülék. Ez külön nem vesz fel hangot úgy, mint a pilótafülkében a repülőgépeknél, az utastéri beszélgetést nem rögzíti. Ez egy olyan eszköz, amit alapesetben a légzsák vagy az övfeszítő vezérlése hoz működésbe, és a baleset előtti és utáni pillanatokat rögzíti a legfontosabb olyan adatokat, amelyeket egy baleseti vizsgálatnál fel lehet használni, és amivel konkrétan lehet tisztázni bizonyos eseményeket
- idézi a szakértő rádiós nyilatkozatát az Infostart.
Hozzátette, ez a technológia sokkal több információt hordoz egy baleset rekonstruálásához, mint az autókban manapság is igen elterjedt menetrögzítő kamera.
Az autók paramétereinek rögzítése a lényeg. Egy menetkamera nagyon sokat segít abban, hogy bizonyos szituációkat, amelyeket a kamera fel tud venni, tisztázhassunk helyzeteket. Például akár egy jobbkéz-szabály meg nem adásából bekövetkező balesetet egy ilyen kamera egyértelművé tud tenni. Viszont a kamera nem tud rögzíteni olyan adatokat, amelyek például az autó GPS-koordinátáit mutatják, a gáz- vagy a menetpedál állását, a sebességet, az időt, a különböző vezető-segédrendszerek működését. Azokra az adatokra van szükség, amiket nem tudnak a tanúk, az autó utasai, az autó vezetői elmondani a balesetnél
- tájékoztatott Krepsz Zoltán.
Műszakira vinnéd a kocsit? Így számolj!
Egyébként hosszabb várakozási idők alakulhatnak ki az autós műszaki vizsgaállomásokon, nagyjából egymillió jármű forgalmija jár le majdnem egyszerre.
A torlódás a koronírus-járvány utóhatása. Két éve csaknem egymillió járművet kellett szinte egyszerre átvizsgálni, miután véget ért a vizsgáztatásra adott mentesség. Van olyan vizsgaállomás, ahol 2-3 hetet is várni kell a forgalmi engedélyek megújítására.
Az egyik szerviz tulajdonosa elmondta, a tempón nemigen lehet gyorsítani, azt ugyans előírás, hogy egy járművet hány perc alatt kell és lehet levizsgáztatni, így a kapacitások végesek. Vizsgaállomás ugyanakkor jellemzően több is van a nagyobb településeken, így egy kis utánajárással valószínűleg azért nem lehetetlen szabad időpontot találni.
A műszaki vizsga hatósági díja nyolc éve változatlan, 16 290 forint, de a független vizsgaállomásokon – előzetes átvizsgálással együtt – jellemzően 25-30 ezer forint körüli összeget kell fizetni érte.