Biztonsági öv az autóban
Fotó: Shutterstock

Hagyományos, hibrid, elektromos, ennyibe fáj a kötelező

Bővüléssel indította az évet az újautó-piac. A forgalomba helyezett személyautók száma 7, a kötelező biztosítások átlagdíja pedig 5 százalékkal 59 ezer forintra nőt. A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az idén 51-62 ezer forint volt, ami 4-16 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten.


Emelkedésnek indultak a magyar piacon az újautó-eladások. Az év első három hónapjában közel 32 ezer új személyautót helyeztek forgalomba az adatokat gyűjtő Datahouse statisztikái szerint ( az áprilisi, részletes adatoktól ITT írtunk), ami több mint 7 százalékos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az új autók esetében a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási átlagdíjak az idén 59 ezer forintot tettek ki, ami 5 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz viszonyítva - derül ki a Netrisk összeállításából

Kedvező, hogy a korábbi lendületes emelkedés után lelassult az új autók árának növekedése.

Idén márciusban a hivatalos adatok szerint az új személyautóknál csak 2,5 százalékos volt az éves áremelkedés, miközben egy évvel ezelőtt közel 21 százalékos volt a drágulás

- mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.

Ez azért is fontos, mert az autóárak növekedése az elmúlt években hozzájárult ahhoz, hogy a kötelező biztosítások díja is emelkedett. Elmondta azt is, hogy az autók árának alakulása csak egy tényező a kötelező biztosítások díjának alakulását nézve, utóbbit nagyban befolyásolja a szervizköltségek, az alkalmazottak bérének alakulása mellett a forgalom változása, valamint a balesetek gyakorisága is.

A Netrisk adataiból az is kiderül, hogy a különböző meghajtású új autók esetében mekkora a kötelező átlagdíj. A dízelmotoros autóknál csaknem 77 ezer forintról van szó, ami 9 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten. Az új hibridekre az idén közel 61 ezer forintos átlagdíjon kötöttek kötelezőt az autósok, utána következnek 62 ezer forinttal a villanyautók. Előbbi 11, utóbbi 16 százalékos emelkedésnek felel az egy évvel korábbihoz képest. Ebben az összevetésben a benzineseknél a legalacsonyabb az átlagdíj, ami majdnem 51 ezer forint, ez pedig 4 százalékos drágulásnak felel meg éves szinten.

Nemrég írtunk arról a kutatásról, amely azt vizsgálta, mennyibe kerül fenntartani a különböző autómárkákat az üzemanyagköltség (villanyautóknál áramköltség) nélkül. A vizsgálatkor figyelembe vették az idősebb járműveket is. Consumer Reports éves felmérése az autók fenntartási költségeire (például olajcsere, abroncsok, baleseteken kívüli egyéb hibák javítása) fókuszál (tehát nem veszi figyelembe például a benzinköltséget).

Az eredmények szerint a villanyautók fenntartási költségei igen alacsonyak az első öt évben. Például a Tesláé összesen és átlagosan 580 dollár ebben az időszakban, vagyis nagyjából 210 ezer forintot. Tízéves távlatban pedig 4035 dollár az átlag, vagyis 1,47 millió forint. Ennél nem sokkal magasabb költséget generálnak az olyan elterjedt márkák sem, mint a Toyota vagy a Ford. Viszont a Land Roverhez, a Volvóhoz, a BMW-hez, az Audihoz, a Mercedes-hez és a Porschéhoz hasonló prémium márkák fenntartási költségei lényegesen magasabban állnak az említett szintektől.


Ne hagyd ki!