Már zajlik az előkészítés, jövő év szeptemberben indul a tényleges munka, 2029-re pedig már egy irányban három sávban haladhatnak az autók az M1-es autópályán, a M0-s kereszteződéstől Győrig 80 kilométeren keresztül.
A tervek szerint az M1-es az M0-tól Győr felé 80 km-en bővül 2x3 sávosra 2029-re, ezen felül oldalanként 1-1 intelligens leállósáv (ún. ITS) is készül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak meg.
Németh Tamás, az MKIF Zrt. vezérigazgatója a Magyar Építőknek adott interjújában azt mondta: Arra törekednek, hogy az autósok a lehető legkisebb mértékben érezzék a munkálatoknak a hatásait, de lezárások, elterelések elkerülhetetlenek lesznek főként a hidak környezetében.
Négy éven át tart majd
Az M1 bővítését 8 fejlesztési szakaszra osztották, a munkálatok várhatóan az M0-ás autóúttól kezdődnek.
Ezen kívül azt is figyelembe vették a szakaszok kijelölésekor, hogy a fejlesztés teljes ideje alatt folyamatosan biztosítani tudják 2x2 sávon a forgalmat; valamint, baleset esetén a mentési útvonalat, illetve a pihenőhelyek elérhetőségét.
A teljes kivitelezés a tervek szerint 2029. augusztus 31-ig tart, ezen belül az MKIF Zrt.-nek 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az M0 és Bicske közötti szakaszt, miközben 2027-ben az M7-es bővítése is elindul, 2028-ban pedig az M200-as építése.
Elszállítják és el is árverezhetik az út szélén veszteglő autókat
Egy nyáron megjelent új rendelet értelmében 2024. november 20-tól a közútkezelők azonnal elszállíthatják a veszélyes helyen veszteglő autókat, de két órán belül az autópályák leállósávjából is elvitethetik majd a járműveket. Ha pedig egy autó akadályozza az úton végzendő munkákat, 24 órán belül eltávolíthatják. Az autó elszállításának költségeit mindenképp a tulajdonosnak kell majd kifizetnie. Az elszállított autókat csak a költségek rendezése után lehet visszakapni, és ha senki sem jelentkezik értük, a járműveket 90 nap után elárverezik, vagy a szabályok szerint hulladékként kezelik.