A rövid válasz az, hogy igen. De ennél sokkal bonyolultabb az ügy és a változásra nekünk fogyasztóként is fel kell készülnünk.
Június elején Európán végigsöpört a hír, miszerint az Európai Parlament döntésének értelmében 2035 után az unióban nem lehet belső égésű járműveket értékesíteni. Bár távolinak tűnik az időpont, sokan megijedtek tőle. Aki nem jártas az uniós jogban, azt is gondolhatta volna, hogy ezt a határidőt valóban be is kell tartani minden tagállamnak. Pedig nem. Majd akkor, ha ezt az Európai Bizottság is megszavazza, ahhoz pedig a nagy autógyártó országoknak lesz egy két-szava.
Sőt már van is, először Olaszország, majd Németország is jelezte, hogy túl korainak tűnik ez az időpont és legalább öt évvel szeretnék kitolni a határidőt. Furcsa módon a határidő meghosszabbítása éppen a zéró emissziós autók technológiai fejlődését segíteni.
Ugyanis nem kérdés, hogy idővel át kell állni az elektromos, vagy éppen hidrogén hajtásra, de annak folyamatos fejlesztését finanszíroznia kell az autógyártóknak. Abba pedig most nem akarunk belemenni, hogy milyen gazdasági károkat okozna, ha Európa elveszítené a vezető szerepét a belső égésű motorok gyártásában...
Akkor most mi lesz?
Bár a 2035-ös év szinte biztosan kitolódik legalább 2040-re, a törekvések ennek ellenére egyértelműek. Sőt talán nem túlzás kijelenteni, hogy mi, autóhasználók is egyre inkább szeretnénk olyan járműveket használni, amelyekkel kevesebbet ártunk a környezetünknek. Olyan autót, amelyet nem csak második járműnek lehet használni. Mert őszintén, egyelőre itt tartunk, a 100-200 kilométeres hatótáv nem megoldás például egy családnak.
Ennek áthidalásán dolgoznak az autógyártók, ma már nem ritka az 500 kilométer sem, ilyen például a Toyota bZ4X. Mindezt négykerék meghajtással, de nem csoda, hogy itt tartanak, ugyanis a Toyota már 1997-ben bemutatta a hibridjét, amiből nem egy még mindig szeli az utakat.
Visszatérve az eredeti kérdésre. 2040-ig folyamatosan, évről évre csökkeni fog a belső égésű motorok gyártása, alternatív megoldások fognak születni az elektromos autókon kívül is. Például a ritkán emlegetett hidrogénhajtás is előtérbe kerülhet. Erről például kevese beszélünk, pedig a Mirai-val 2021-ben már 1360 kilométert autóztak Kaliforniában.
Alternatíva tehát van és lesz is, nem kell aggódnia a négykeréken gurulás szerelmeseinek.