Csak bizonyos feltételek teljesülése esetén tartható fent a hatósági benzinár január 1-től a kormány szerint. Jelenleg is korlátozzák az ársapkás benzin tankolását a legtöbb magyarországi töltőállomáson.
Akár néhány héten belül megszűnhet a benzin hatósági ára
Korlátozásokkal lehet ársapkás benzint tankolni a legtöbb magyarországi töltőállomáson. Arra is van példa, hogy 10 literben maximálják az elvihető mennyiséget. A megszorítás egyik oka, hogy akadozik az üzemanyagellátás, különösen a kisebb hazai kutakon. Az utóbbi hónapokban többször lépett fel üzemagyaghiány számos állomáson.
Azt gondolom, hogy a kormányzatnak is el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban
- nyilatkozta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az atv-nek.
Hogyha megint tovább viszik, és ugyaneze az áron, forintban, akkor valójában az lesz, hogy a fogyasztás tovább fog emelkedni, ugye ezt a tendenciát már látjuk. Ugyanakkor nem lesz elég finomítói kapacitás, és ha bármi történne a barátság kőolajvezetékkel, akkor már az alapanyag is hiányozni fog. Szerintem decemberben ezt át kell majd gondolni, hogy hogyan tovább
– tette hozzá Balogh József energetikai szakértő.
Érzékeli a problémákat a kormány és a MOL is
A MOL közleménye szerint a tankerjeik folyamatosan úton vannak, emellett korlátozták az exportüzemanyag mennyiségét is. Az ebben az időszakban megszokotthon képest most 15-20 százalékkal több üzemanyagot szállítanak a partnereiknek, tehát ennyivel nőtt az üzemanyagfogyasztás az ársapka bevezetése óta. Azonban karbantartás miatt a Dunai Finomítójuk csökkentett kapacitással üzemel.
A Miniszterelnökség pedig közölte, hogy januártól csak akkor marad fenntartható a benzinárstopot, ha nem akadozik a kőolajszállítás Oroszországból, valamint zavartalanul tud működni a százhalombattai finomító is.
Felgyorsítaná az elektromos autók terjedését a kormány
Nagyobb időtávon enyhítheti az üzemanyaggondokat a hibrid és tisztán elektromos autómodellek elterjedése is. Kevesebb mint két év alatt megduplázódott az ilyen gépkocsik száma Magyarországon. Tavaly januárig nagyjából 28 ezret helyeztek forgalomba belőlük, azonban jelenleg több mint 56 ezer járja az utakat hazánkban.
Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energetikáért felelős államtitkára korábban elmondta, hogy a hazai elektromosautó-piac további bővülésének a gátja lehet, hogy a feltöltésükhöz szükséges töltőinfrastruktúra nagyon lassan fejlődik. Ezért a kormány egy programon dolgozik, ami segítheti az elektromos töltőállomás-hálózat gyorsabb kiépülését, de más projektek is hozzájárulhatnak a zöld rendszámos járművek terjedéséhez.