Ekkorra csökkenhet nagyot az e-autó akksik ára
Photo by Oxana Melis on Unsplash

Pár év múlva feleződhet az e-autókba beépített aksik ára

Folyamatosan csökken az e-autókba kerülő akkumulátorok ára, és 2026-ra már a fele lehet 2022-höz képest - derül ki a Goldman Sachs előrejelzéséből. Ez lehet az az év is, amikor egy szintre kerülhet a villanyautók és a belső égésűek ára.


2022-ben átlagosan 153 dollár (56 500 ft) volt egy kWh-nyi akkumulátor, ez 2023-ra 149 dollárra (55 000 ft) esett vissza és 2024 végére 111 dollárt (40 100 ft) jósolnak. Az előrejelzések szerint az akkumulátorok átlagos ára 2026-ra közel feleződhet a 2022-es értékhez képest, akár 80 dollár (29 500 ft) alá is mehet kWh-nként.

Mitől csökken az ár?

Nikhil Bhandari, a Goldman Sachs Research kutatója elmondta, hogy az akkumulátorok árának csökkenését egyfelől a technológiai innováció okozza, ami arányosan magasabb energiasűrűséget és alacsonyabb gyártási költséget eredményez. A másik fontos tétel, hogy a ma használt akkumulátorokhoz használt nyers fémek ára is csökken - írja a Totalcar szakportál.

A piac jelenleg 60 százalékát a nikkel-kémián alapuló lítiumos akkumulátorcsomagok teszik ki, míg a maradék 35-40 százalékban LFP (lítium-vas-foszfát) csomagot használnak.

A Goldman Sachs Research kutatásai szerint nagyjából 2026-ra jutunk el oda, hogy az elektromos autók ára hasonló lesz, mint a belsőégésű motoros társaiké. Itt fontos kiemelni azt is, hogy tartósan a jelenlegi, magas üzemanyagárakkal számolnak, míg az elektromos autók esetében az egyre inkább terjedő megújuló energiaforrások miatt olcsóbb árammal. Ez egyelőre spekuláció, ám sok tendencia ad neki alapot - jegyzi meg a szakportál.

Ötször nagyobb lehet az e-autó hatótávja ezzel az akkumulátorral

Az akkufejlesztésekben a gyártók folyamatosan keresik a megoldást arra, hogy az elektromos autók akkumulátorát gyorsabban tölthetővé tegyék, nem is beszélve a hatótáv növelésén. Utóbbi téren érhetett el áttörést a Panasonic Energy - írtuk a közelmúltban.

Az újítás a már régóta emlegetett 4680-as akkumulátorcella (neve a fizikai dimenzióira utal: 46 mm átmérő, 80 mm hossz), mely több szempontból is fontos előrelépés lehet az elektromos autózásban. A már említett ötszörös cellánkénti kapacitás ugyanis jelentheti azt, hogy egy ugyanakkora akkupakkal ötször nagyobb távolságot lehet megtenni – de azt is, hogy ugyanakkora kapacitáshoz kevesebb cellára lesz szükség - idézi az Interesting Engineering cikkét a HVG.
A cég közlése szerint az új csodaakkumulátor készen áll a tömeggyártásra.


Ne hagyd ki!