A lítium sokkal olcsóbb, így az akkumulátorok ára is esik, ami az elektromos autók áraiban is megjelenik. Itt az előrejelzés, mikor érhet az e-autók ára a belső égésűek szintjére.
A Goldman Sachs befektetési bank elemzői szerint a következő években folytatódni fog az elektromos autók akkumulátorárainak csökkenése: 2024-ben 23 százalékkal, 2025-ben pedig további 20 százalékkal lehetnek olcsóbba. Ez pedig az e-autók fogyasztói árán is érezteti majd a hatását. Az árak csökkenését Elon Musk is megerősítette. A Tesla CEO-ja szerint a jelenséget az okozza, hogy az akkumulátorgyárak egyre nagyobb kapacitással működnek, miközben a kereslet csökkent a termékeik iránt - írja a Totalcar.
A lítium fontos tényező az árképzésben
Mindez a lítium árán is meglátszik: az akkumulátorgyártás kulcsfontosságú nyersanyaga jelenleg 70 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly. A gyártástechnológia fejlődésével egy elektromos autó akkumulátorainak árát egyre szignifikánsabban a nyersanyagok ára határozza meg, így a szilícium áresésének jelentős lesz a hatása.
A Goldman Sachs elemzői szerint mindezek ellenére 2025 vagy 2026 környékén eljöhet az a pont, amikor az elektromos autók már nem drágábbak a belső égésű motoros autóknál, az árcsökkenés pedig ezután is folytatódni fog.
Esett a magyar e-autók ára
A Használtautó.hu idén februárban több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt 3 év áremelkedésének tendenciáit. Kiderült, hogy a használt elektromos autók átlagára csökkent a leginkább, minden modell esetében nagyságrendileg 14–35 százalék közötti árcsökkenés tapasztalható. Eközben 2021-2024 között a benzines személyautók átlagára 33 százalékot, a dízeleké 25 százalékot, a hibrid autóké pedig 21 százalékot emelkedett.
A legnépszerűbb használt elektromosautó-modellek átlagárai 2024. februárban:
Márka | Modell | Átlagár (forint) | Átlagárváltozás 2023. februárhoz képest |
BMW | i3 | 7 905 591 | −23 százalék |
Citroen | C-Zero | 2 599 103 | −33 százalék |
Hyundai | Ioniq | 8 747 396 | −31 százalék |
Mitsubishi | i-MiEV | 2 440 000 | −21 százalék |
Nissan | Leaf | 6 349 285 | −27 százalék |
Peugeot | iON | 2 477 184 | −35 százalék |
Renault | Zoe | 5 356 545 | −19 százalék |