Hyundai Ionic e-autó
Hyundai

Mikortól vásárolhatunk végre normális áron elektromos autót?

A lítium sokkal olcsóbb, így az akkumulátorok ára is esik, ami az elektromos autók áraiban is megjelenik. Itt az előrejelzés, mikor érhet az e-autók ára a belső égésűek szintjére.


A Goldman Sachs befektetési bank elemzői szerint a következő években folytatódni fog az elektromos autók akkumulátorárainak csökkenése: 2024-ben 23 százalékkal, 2025-ben pedig további 20 százalékkal lehetnek olcsóbba. Ez pedig az e-autók fogyasztói árán is érezteti majd a hatását. Az árak csökkenését Elon Musk is megerősítette. A Tesla CEO-ja szerint a jelenséget az okozza, hogy az akkumulátorgyárak egyre nagyobb kapacitással működnek, miközben a kereslet csökkent a termékeik iránt - írja a Totalcar.

A lítium fontos tényező az árképzésben

Mindez a lítium árán is meglátszik: az akkumulátorgyártás kulcsfontosságú nyersanyaga jelenleg 70 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly. A gyártástechnológia fejlődésével egy elektromos autó akkumulátorainak árát egyre szignifikánsabban a nyersanyagok ára határozza meg, így a szilícium áresésének jelentős lesz a hatása.

A Goldman Sachs elemzői szerint mindezek ellenére 2025 vagy 2026 környékén eljöhet az a pont, amikor az elektromos autók már nem drágábbak a belső égésű motoros autóknál, az árcsökkenés pedig ezután is folytatódni fog.

Esett a magyar e-autók ára

A Használtautó.hu idén februárban több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt 3 év áremelkedésének tendenciáit. Kiderült, hogy a használt elektromos autók átlagára csökkent a leginkább, minden modell esetében nagyságrendileg 14–35 százalék közötti árcsökkenés tapasztalható. Eközben 2021-2024 között a benzines személyautók átlagára 33 százalékot, a dízeleké 25 százalékot, a hibrid autóké pedig 21 százalékot emelkedett.

A legnépszerűbb használt elektromosautó-modellek átlagárai 2024. februárban:

Márka

Modell

Átlagár (forint)

Átlagárváltozás 2023. februárhoz képest

BMW

i3

7 905 591

−23 százalék

Citroen

C-Zero

2 599 103

−33 százalék

Hyundai

Ioniq

8 747 396

−31 százalék

Mitsubishi

i-MiEV

2 440 000

−21 százalék

Nissan

Leaf

6 349 285

−27 százalék

Peugeot

iON

2 477 184

−35 százalék

Renault

Zoe

5 356 545

−19 százalék

Ne hagyd ki!