Az idén tömeggyártásba kerülhet az új akku
Fotó: Shutterstock

Áttörést hozhat az akkumulátor-iparban a CATL új fejlesztése

Akkora kapacitású elektromos akkumulátor elkészültét jelentette be a CATL, amekkorával az autók mellett akár repülőgépet is tisztán elektromos meghajtásúvá lehet tenni. Úgy látják, már az idén tömeggyártásba kerülhet az új akku.


Új szuperakkumulátort jelentett be a CATL

Azt állítja a CATL kínai akkumulátorgyártó, olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, aminek az idén el is indulhat a tömeggyártása. Hozzátették, a Condensed Battery, azaz "sűrített akkumulátor" nevet kapó fejlesztés autókban jelenhet meg, de repülőkben is használhatják.

Viszonyításként a Villanyautósok megjegyzik, a gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai 140-180 Wh/kg környékén járnak. Az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig a 260 Wh/kg-ot érik el.

A technológiáról eddig annyi lehet tudni, hogy "mikron méretű adaptív hálót" használ, valamint nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az akkuhoz.

Gyakorlatias megoldások

A CATL jelenleg is együtt dolgozik egy polgári repülőgépgyártóval az elektromos repülő gyakorlati megvalósításán. A szakértők szerint ez azt is jelentheti, hogy a repülésben elvárt biztonsági és minőségi követelményeknek is meg fog felelni a „sűrített” akkumulátor.

Hozzáteszik, valószínűleg drága lesz az új cella, azonban a légi- az autóiparnál kevésbé árérzékeny. Emellett a repülők jó kihasználtság mellett az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségekkel gyorsan visszahozhatják a különbözetet.

Ilyen lehet a jövő akkumulátora

Ugyan túl sok információ nem látott napvilágot a kínai gyártó új akkumulátoráról, azonban napjainkban számos fejlesztés folyik a jövő akkujának anyagától kezdve a töltési ciklusok számának megemeléséig. Folyamatosan növekszik a térfogategységre jutó kapacitás, valamint egyre kevesebb ritkán előforduló vegyületet használnak azokhoz, de közben az árak is csökkennek.

Az elektromos autó akkumulátorának nagyjából 4 százaléka lítium. Azonban vannak olyan kutatások, amelyek arra irányulnak, hogy kiváltsák ezt a ritka fémet. Egyik megoldás lehet a sótartalmú akkumulátor, vagy a lítium aksiknál sokkal nagyobb töltési ciklusszámot elviselő, a mobiltelefonoknál már megjelent grafén akku.

Ne hagyd ki!