Minden hordozható elektromos eszközben fellelhető manapság a lítium, ami az elektromos autók akkumulátorának is az egyik alapanyaga. Azonban a lítiumtermelés nem tudja a lépést tartani a piaci igényekkel. Viszont a konyhasó is helyettesítheti az alkálifémet a jövőben.
Gyorsan növekszik a lítium piaca
343 millió dolláros volt a lítium piaca tavaly, de az évtized végére 584 millió dollárig növekedhet a becslések szerint. Az akkumulátorok mellett felhasználja az alkálifémet a kerámia- és üvegipar, valamint fontos szerepe van a kenőanyagok gyártásánál is a Visual Capitalist összeállítása szerint.
Viszont a legnagyobb felhasználója az autóipar lehet, azon belül az akkumulátorgyártás. Az előrejelzések szerint 2025-re 1,5 millió tonna lítiumot vehet fel az ágazat, 2030-ra pedig a duplájára, 3 millió tonnára nőhet ez a mennyiség éves szinten – írja az Infostart.
A dinamikusan növekvő igények ellenére csupán 540 ezer tonna lítium volt a világ összkibocsátása 2021-ben. Tehát néhány éven belül kellene hatszorozni ezt a mennyiséget. Jelentős beruházások és fejlesztések zajlanak a térületen, viszont a szakemberek kizártnak tartják, hogy kellően gyorsan elérjék a kívánt termelési volument.
Mindezek alapján valószínűsíthető, hogy a jelentős kereslet mellett szűk kínálat fogja jellemezni a lítiumpiacot a következő években. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint is lítiumhiánnyal nézhet szembe a világ 2025-re.
A legnagyobb kitermelők
Azonban a lítiumellátásban egyéb problémák is felmerülhetnek a következő években. Leginkább azért, mert a lítiumtermelés csupán néhány országra koncentrálódik. Ráadásul a 12 legnagyobb kitermelő között csak egyetlen európai állam szerepel, az is a nyolcadik helyen.
A Yahoo Finance és az Insider Monkey becslése alapján ezek az országok lehetnek a világ legnagyobb lítiumtermelői manapság:
- Ausztrália - 55 ezer tonna évente
- Chile - 26 ezer tonna évente
- Kína - 14 ezer tonna évente
- Argentína - 6200 tonna évente
- Amerikai Egyesült Államok - 5000 tonna évente
- Brazília - 1500 tonna évente
- Zimbabwe - 1200 tonna évente
- Portugália - 900 tonna évente
- Bolívia - 540 tonna évente
- Namíbia - 500 tonna évente
- Nigéria - 50 tonna évente
- Kanada - 15 tonna évente
Lítium helyett konyhasó?
Viszont a lítiumnak nagy kihívója akadt a világpiacon a közelmúltban: a konyhasó. Négy éve szerzett szabadalmat a nátrium-ionos akkuk egyik típusára a CATL akkugyártó (a Tesla és sok híres európai márka beszállítója), és tavaly ki is dolgozta a sorozatgyártását.
Jövőre pedig a szintén kínai BYD cég – amely a világ harmadik legnagyobb akkutermelője és igen jelentős villanyautó-gyártója – olyan kiskocsikat dobhat piacra, amikben nátriumalapú lesz az energiatároló.
A kínai kormány a második törvényt is kiadta a sós aksik szabványosításáról, ami elősegíti a tömeggyártás felfutását és megkönnyíti a járművekbe való beépítést. Az sem mellékes, hogy lítiummal ellentétben nátriumból bőséggel akad a világban.