Akkumulátor
Fotó: Shutterstock

Nagy csata van kibontakozóban ezért a fontos nyersanyagért

Minden hordozható elektromos eszközben fellelhető manapság a lítium, ami az elektromos autók akkumulátorának is az egyik alapanyaga. Azonban a lítiumtermelés nem tudja a lépést tartani a piaci igényekkel. Viszont a konyhasó is helyettesítheti az alkálifémet a jövőben.


Gyorsan növekszik a lítium piaca

343 millió dolláros volt a lítium piaca tavaly, de az évtized végére 584 millió dollárig növekedhet a becslések szerint. Az akkumulátorok mellett felhasználja az alkálifémet a kerámia- és üvegipar, valamint fontos szerepe van a kenőanyagok gyártásánál is a Visual Capitalist összeállítása szerint.

Viszont a legnagyobb felhasználója az autóipar lehet, azon belül az akkumulátorgyártás. Az előrejelzések szerint 2025-re 1,5 millió tonna lítiumot vehet fel az ágazat, 2030-ra pedig a duplájára, 3 millió tonnára nőhet ez a mennyiség éves szinten – írja az Infostart.

A dinamikusan növekvő igények ellenére csupán 540 ezer tonna lítium volt a világ összkibocsátása 2021-ben. Tehát néhány éven belül kellene hatszorozni ezt a mennyiséget. Jelentős beruházások és fejlesztések zajlanak a térületen, viszont a szakemberek kizártnak tartják, hogy kellően gyorsan elérjék a kívánt termelési volument.

Mindezek alapján valószínűsíthető, hogy a jelentős kereslet mellett szűk kínálat fogja jellemezni a lítiumpiacot a következő években. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint is lítiumhiánnyal nézhet szembe a világ 2025-re.

A legnagyobb kitermelők

Azonban a lítiumellátásban egyéb problémák is felmerülhetnek a következő években. Leginkább azért, mert a lítiumtermelés csupán néhány országra koncentrálódik. Ráadásul a 12 legnagyobb kitermelő között csak egyetlen európai állam szerepel, az is a nyolcadik helyen.

A Yahoo Finance és az Insider Monkey becslése alapján ezek az országok lehetnek a világ legnagyobb lítiumtermelői manapság:

  1. Ausztrália - 55 ezer tonna évente
  2. Chile - 26 ezer tonna évente
  3. Kína - 14 ezer tonna évente
  4. Argentína - 6200 tonna évente
  5. Amerikai Egyesült Államok - 5000 tonna évente
  6. Brazília - 1500 tonna évente
  7. Zimbabwe - 1200 tonna évente
  8. Portugália - 900 tonna évente
  9. Bolívia - 540 tonna évente
  10. Namíbia - 500 tonna évente
  11. Nigéria - 50 tonna évente
  12. Kanada - 15 tonna évente

Lítium helyett konyhasó?

Viszont a lítiumnak nagy kihívója akadt a világpiacon a közelmúltban: a konyhasó. Négy éve szerzett szabadalmat a nátrium-ionos akkuk egyik típusára a CATL akkugyártó (a Tesla és sok híres európai márka beszállítója), és tavaly ki is dolgozta a sorozatgyártását.

Jövőre pedig a szintén kínai BYD cég – amely a világ harmadik legnagyobb akkutermelője és igen jelentős villanyautó-gyártója – olyan kiskocsikat dobhat piacra, amikben nátriumalapú lesz az energiatároló.

A kínai kormány a második törvényt is kiadta a sós aksik szabványosításáról, ami elősegíti a tömeggyártás felfutását és megkönnyíti a járművekbe való beépítést. Az sem mellékes, hogy lítiummal ellentétben nátriumból bőséggel akad a világban.

The Conversation

Ne hagyd ki!