A Volkswagen és a Volvo remekül halad az autóállománya villamosításában, az összes többi gyártó viszont nagyon le van maradva. Az EU azt tervezi, hogy tovább szigorítja a szén-dioxid kibocsátásra bevezetett szabályozást – írja a Reuters.


Az Európai Zöld Megállapodás célja a klímasemlegesség megvalósítása 2050-ig. Ennek az egyik legfontosabb eszköze az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Az autógyártók ezt úgy tudják elérni, hogy minél inkább az elektromos autókra helyezik a hangsúlyt a hagyományos meghajtású járművek helyett. Az EU jelenlegi célkitűzése az, hogy a kontinensen gyártott összes autó szén-dioxid kibocsátása 2030-ra 37,5 százalékkal alacsonyabb legyen, mint 2021-ben. Az unió idén nyáron várhatóan 50 százalékra fogja emelni ezt az előírást.

Bajban a gyártók 

A környezetvédelmi politika és az állami támogatások hatására az elektromos és hibrid autók eladásai megháromszorozódtak tavaly. A legtöbb gyártó ambiciózus terveket vázolt fel a jövőre nézve. A Ford és a Volvo 9 éven belül csak és kizárólag elektromos járműveket akar piacra dobni. A Volkswagen előrejelzései szerint 2030-ra az összes eladásai 55 százalékáért a villanyautók fognak felelni.

A Transport and Environment (T&E) kutatása rávilágított, hogy a legtöbb gyártó valószínűleg nem tudja tartani az unió által diktált tempót. A Volkswagennek és a Volvonak „agresszív és hiteles" stratégiája van, viszont a Ford egyelőre semmilyen komoly tervet nem tudott felmutatni.

A T&E szerint a BMW, a Toyota, a Daimler és Jaguar Land Rover vannak a legrosszabb helyzetben. Ezeknek a gyártóknak nincsenek ambiciózus visszavonulási tervei a fosszilis meghajtású autókkal kapcsolatban, ahogyan letisztult ipari stratégiájuk sincs. A BMW, a Daimler és a Toyota pedig túlságosan a hibridekre támaszkodik.

A Jaguar tulajdonosa, a Tata Motors korábban azt mondta, hogy 2025-re az új Jaguar-ok teljesen elektromos meghajtásúak lesznek. Viszont az indiai anyavállalat sem hozakodott elő komolyabb akciótervekkel ennek megvalósítására.

A BMW és a Daimler semmilyen határidőt nem állított fel a fosszilis meghajtású autók kivonására.

Mi a megoldás?

A T&E szerint az EU-nak szigorítani kellene a gyártókat célzó klímavédelmi politikáján. Célravezetőbb lenne, ha az autógyártóknak 2025-re 35 százalékkal, 2027-re 50 százalékkal, 2030-ra pedig 70 százalékkal kellene csökkenteniük az új autóik szén-dioxid kibocsátását. Az EU a szigorúbb előírásokkal arra ösztönözné a vállalatokat, hogy a lehető leggyorsabban előálljanak egy hiteles és működőképes stratégiával. Mert jelenleg nagyon el vannak kényelmesedve.

The Conversation

Friss

FotóShutterstock

A Continental válasza Lázár kirohanására: kész visszaadni a támogatás egy részét

Az állami támogatás dolgozói létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Jó hír a fogyasztóknak és az állatartóknak: kikerülhet az antibiotikum a takarmányból

Egyedülálló takarmány-adalékanyag kifejlesztésén dolgozik a Dr. Bata Zrt. A kifejleszteni kívánt termék preventív alkalmazásával csökkenhetne vagy teljesen elhagyható lenne az antibiotikumok felhasználása, ezért egészségesebb állományt és a gyarapodási mutatók javulását várják a szakemberek.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Rendeződhet-e az állami és magánegészségügy viszonya?

A magánegészségügy felemelkedése már évtizedes történet, lassan egyre inkább igénybe veszi a lakosság, mint az állami egészségügyi ellátást, holott a legtöbben fizetik a TB-t. Emellett az állami egészségügyi kezelések nem minden esetben mérhetők össze komplexitásukban, előfordul, hogy egy-egy fontos szűrésre vagy beavatkozásra magánintézménybe küldik a pácienseket. Idén még nagyobb lett a szakadék a két intézményi forma közt, a piac rohamos gyorsasággal alakul át e téren is.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!