norvég zászló
Fotó: Marcus Cris/Unsplash

Ezért előzte le a világot Norvégia e-autózásban

A globális autópiacon tavaly az eladások 10 százalékát tették ki a villanyautók. Norvégiában ez az arány 87 százalék. Jogos a kérdés, miért éppen Norvégia?


​Rekkevideangst

Rekkevideangst. Ezzel a szóval fejezik ki a norvégok azt az érzést, amikor szorongás fogja el őket azzal kapcsolatban, hogy tényleg meg tudják-e tenni a villanyautójukkal az előttük álló távot. Elég nehézkes iaz országban a közlekedés, hiszen a csipkés fjordok és az óriási távolságok nem a legkedvezőbbek a nem éppen a nagy hatótávolságukról híres villanyautók használói számára.

A csaknem 5 és fél milliós lakosú ország viszont mára szinte teljesen átállt az elektromos típusú gépkocsikra. Köszönhetően nagyban annak is, hogy a több mint 1600 működő vízerőmű képes hatékonyan és megújuló módon megtermelni azt az árammennyiséget, amivel fenntartható a zöld közlekedés.

Milyen út vezetett idáig?

norv\u00e9g aut\u00f3k

Fotó: Getty Images

A mindenkori norvég vezetés már az 1990-es évektől átgondoltan támogatja állampolgárait a zöldebb közlekedésben.

Az elsődleges magyarázat erre a gigászi adókedezmény: a villanyautók vásárlói mentesültek az átszámítva csaknem 3,4 millió forint értékű regisztrációs adó és a 25 százaléknyi áfa megfizetése alól.

Mindez azt jelentette, hogy anyagilag is megérte egy nem benzin- vagy dízelhajtású autó vásárlása. Főleg azt is beleszámítva, hogy az infrastruktúra is egyre jobban kiépített 2020-ra már országszerte 13 ezer töltőállomás létesült.

A vásárlási kedv tekintetében 2012 is fordulópontot jelentett, akkor ért el a villanyautó-technológia arra a megbízhatósági szintre, ahol már egy elektromos jármű életciklusának összköltsége (vétel, töltés, karbantartás) kimutatható, csaknem 5 millió forinttal volt kedvezőbb, mint egy hagyományos meghajtású autóé. Tehát nem csak a vásárlás volt olcsóbb, de az üzembentartás is.

Hova tovább?

A városon belüli töltések Norvégiában is sokaknál nehézséget okoztak, az ingyenes parkolás és a buszsáv használatának lehetősége viszont extra jogokat adott a villanyautók tulajdonosainak.

A közelmúltban azonban kezd megváltozni az állami támogatás iránya: a regisztrációs adómentességet 2023-ban eltöröltéák (az áfamentesség még maradt), a kormány láthatóan a tömegközlekedés fejlesztését tűzte ki következő céljként, a lakosok nem kis bosszúságára.

Az egyik fő ok a szemléletváltásra értesülések szerint a villanyautókban használt akkumulátorok lehetnek, amelyek a lítium és más ritkaföldfémtartalmuk miatt károsan hatnak a környezetre. (Forrás: Qubit)

Ne hagyd ki!