Autóipari topmenedzsereket kérdeztek a villanyautópiac jövőjéről
Fotó: Shutterstock

A gyártók is egyre kevésbé bíznak a villanyautókban?

Egy kutatás szerint egyre pesszimistábban látják a villanyautók jövőjét az autóipari vállalatok topmenedzserei. Leginkább a finanszírozásukkal és a beszállítókkal merültek fel problémák.


Kutatás a villanyautók jövőjéről

A KPMG tanácsadó cég végzett kutatást több mint 900 autóipari topmenedzser megkérdezésével. A villanyautók jövőjével kapcsolatos várakozásaikról faggatták őket 2022 végén. A Business Insider cikke szerint a vezetők várakozása az, hogy a 2030-ban eladott új autóknak csak a 37 százaléka lesz tisztán elektromos meghajtású az Egyesült Államokban. Ez jelentős csökkenés az egy évvel korábbi felmérés adataihoz képest. Akkor úgy vélték, hogy az említett évben forgalomba kerülő új járművek 62 százaléka lehet villanyautó. Egyébként az amerikai kormány abban bízik, hogy ez az arány legkevesebb 50 százalék lesz az évtized végére.

A pesszimistább előrejelzés okai

Több idei eseménnyel is magyarázható a menedzserek csökkenő optimizmusa. A Totalcar megjegyzi, hogy

  • egy 2022-es amerikai törvény a korábbinál szigorúbb feltételekhez köti az elektromos autók vásárlásának állami támogatását;
  • valamint nőtt az akkumulátorok ára, és részben emiatt drágábbak lettek az elektromos járművek is;
  • emellett novemberben az új villanyautók átlagára 65 ezer dollár (nagyjából 24,6 millió forint) volt az USA-ban, viszont a hagyományos, belső égésű motorokkal ellátott személygépjárműveké „csupán” 48,7 ezer dollár (18,4 millió forint).

Az árszinttel kapcsolatban volt pozitív jóslata is a cégvezetőknek. A 82 százalékuk gondolta úgy, hogy a következő évtizedre az átlagvevők pénztárcájához mérten is megfizethetővé válik a villanyautó. Mindemellett 83 százalékuk szerint az üzletágra nyereséges növekedés vár a következő öt évben.

Fejlődik a hibridek piaca is

Amíg a villanyautók jövője a korábban vártnál kevésbé fényesen alakulhat, addig a hibridekre nagyobb karrier várhat, mint arra előzetesen számítani lehetett. Az utóbbiakat sokáig fél lépésnek tekintettek a környezettudatos közlekedés és a tisztán elektromos autók felé vezető úton. Azonban - ahogyan korábban említettük - magas a villanyautók ára, és részben ezért gyorsan növekszik a hibridek piaca is.

Idén az első kilenc hónapban mintegy 2 millió új hibrid járművet vásároltak világszerte. Ez 45 százalékos növekedés 2021 azonos időszakához képest. Tisztán elektromos járművekből majdnem háromszor ennyi fogyott ezalatt az idő alatt, de a két technológia párhuzamosan terjed. A villanyautó-eladások nagyjából ötszörösükre, a hibridek eladásai pedig négyszeresükre nőttek az elmúlt három évben.

A hibrid autók jellemzően olcsóbbak, egyszerűbb a gyártásuk, kiforrottabbnak tűnik a technológiájuk és általában könnyebben hozzáférhetők, mint a tisztán elektromos társaik. Például a BMW három legnépszerűbb modellje teljesen benzines vagy plug-in változatban is elérhető, de hasonló a helyzet a Hyundainál és a Toyotánál is.

Az utóbbi részben azért is megtartja a hibridekből álló termékpalettáját, mert arra számít, hogy legalább egy évtizedig szűkös lesz az elektromos akkumulátorok kínálata és a töltéshez szükséges infrastruktúra.


Ne hagyd ki!