Az ukrajnai háború szele a hazai használtautók piacát is elérte , de megjelenhetnek a magyar kereskedelemben a használt ukrán járművek? Mutatjuk a feltételeit!
Ha elég jó a kocsi, akkor jöhet, de nem lesz kis procedúra
Azokból az országokból, amelyek nem az Európai Unió részei, 2021. januárja óta kizárólag 2015 után gyártott, vagyis legalább Euro 6-os motorral felszerelt autót lehet vámkezeltetni és forgalomba helyezni Magyarországon. Ennél régebbi jármű csupán alkatrészként értékesíthető – írja a vg.hu.
A vámkezelés sem egyszerű, hiszen szükség van hozzá például az autó törzskönyvére, a forgalmi engedélyére és a COC-tanúsítványára is (ez az EU-s megfelelőségi nyilatkozat). Ha ezekkel rendelkezik, akkor jöhet a vámkezelés rögtön a határ átlépésekor.
„Ha ez nem történt meg, akkor a különleges helyzetre való tekintettel később lehet nyilatkozatot tenni, hogy a háborús helyzetre hivatkozva lépett a gépkocsival Magyarország területére, és esetleg annak pillanatában még nem volt biztos abban, hogy eladja az autóját, ezért nem vámáruként hozta az országba”
– nyilatkozta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke a portálnak.
Rengeteg a papaírmunka és a költség
Amikor a vámhatóság elfogadja ezt a nyilatkozatot, akkor kezdődhet az okmányirodai ügyintézés, pontosabban a származás-ellenőrzés, ami legkevesebb 30 napig tart. Ezt követően, amennyiben megvan minden szükséges dokumentum, vámértékvizsgálatot tart a hatóság, ekkor határozzák meg az autó értékét. Ez alapján kell a tulajdonosnak fizetnie 10 százalék vámot és 27 százalék áfát, valamint regisztrációs adót. Csak ezután jöhet a jármű forgalomba helyezése.
„Aki ma kér időpontot a hatóságnál, minimum másfél hónapot kell várnia a forgalomba helyezési eljárásra. Ha Pest megyei hivatal végzi az eljárást, és valamilyen apró hibát észlel, akkor az esetek nagy többségében azonnal megbuktatja az autót a vizsgán, és újabb másfél hónapot kell várni akkor is, ha a hiba fél óra alatt orvosolható. A tapasztalataim szerint vidéken nagyobb toleranciát tanúsítanak a hatóságok. A fentiekből tehát egyértelműen kijelenthető, igen csekély az esélye annak, hogy tömegesen megjelenjenek ukrajnai autók a magyar piacon”
- idézi a portál Foji Attilát.
Van hatása az ukrajnai háborúnak a magyar autópiacra
Az orosz-ukrán háború kitörése óta egyébként jelentősen változott a használtautók árfolyama hazánkban, és ez az importautók árában is jelentkezett. Jó példa erre, hogy kevesebb mint 4,9 millió forintról egyetlen hónap alatt 5,3 millió fölé emelkedett a használtautó-kínálat átlagára a JóAutók.hu portálon. Az autók nagyjából 9 százalékos drágulásának a hatására azonban a keresések száma és a hirdetések mennyisége is visszaesett körülbelül 5 százalékkal az oldalon – írja a Világgazdaság.
Az ukrajnai háború emellett üzemanyag-ellátási problémákat is hozott. Ez is befolyásolta az autópiacot, hiszen a szokásos 15 százalék helyett 26-ra nőtt azok aránya, akik elektromos és hibrid járműveket kerestek február 24. és március 25. között.