Manapság igen gyakran előfordul, hogy egy autógyártó visszahívja egyes modelljeit típushibák kijavítása miatt. Az elmúlt 40 évben több mint 22 ezerszer történt ilyen. Ráadásul 2014 óta növekszik a számuk éves szinten. Például 2021-ben közel 1100 eset ismert.
Problémák a légzsákokkal, akkumulátorokkal
Hibás alkatrészek vagy kiegészítők miatt több nagy autóvisszahívás is történt az elmúlt években. Például jelenleg is tart a japán Takata autóalkatrész-gyártó légzsákjainak cseréje. Az említett probléma olyan sok autót érint, hogy nem is egyszerű mindegyik tulajdonosát megtalálni és a szervizekbe hívni. Emellett például a Chevrolet-hez két nagy visszahívás is köthető akkumulátorhibák miatt a közelmúltban. De a nagyobb port kavaró ügyek mellett van példa számos kisebbre is.
A Visual Capitalist adatszolgáltató vállalat szakértői néztek utána, összesen hány autóvisszahívás történt az utóbbi évtizedekben. A kutatásuk eredményeit az AutoBlog közölte.
Közel 23 ezerszer hívtak vissza kocsikat
A vizsgálat szerint az elmúlt 40 évben összesen 22 651 alkalommal hívták vissza a szervizekbe a gyártók az autóikat. Ezek közül 2303 eset valamilyen felszereléssel volt kapcsolatos, 442-ben a gumiabronccsal volt a gond, 220-ban pedig a gyermekülés valamelyik elemét kellett javítani. A legtöbbször, 19 686 alkalommal a jármű egyes elválaszthatatlan alkatrészeivel akadtak problémák.
A Totalcar megjegyzi, az elmúlt években gyorsan nőtt a visszahívások száma. Az emelkedő trend 2014-ben indult és 2021-ben érte el a csúcsát 1093 esettel.
Mely márkákat és hányszor?
Tavaly a legtöbbször a Ford autóit kellett visszahívni, összesen 68 esetben. Azonban összességében a General Motors (a leányvállalatai például a Cadillac, a Chevrolet és a Daewoo) járműveit rendelték vissza a legtöbbször az elmúlt 40 évben. A képet árnyalja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb részében a GM állította elő a legtöbb autót a világon. Egyébként az egyik legkínosabb esetük az volt, amikor több millió járművük gyújtáskapcsolójában találtak hibát, ami akár menet közben is leállíthatta a motort.
A statisztikákból kiolvasható, hogy a visszahívások okai között 2007 óta emelkedő trendben van az elektronikus kiegészítő alkatrészek meghibásodása. Úgy tűnik, ahogyan egyre több elektronikát építenek az autókba, növekszik az esélye, hogy hibás darabok is kerülnek beléjük. A portál megjegyzi, a vásárlóktól is meglehetősen sok panasz érkezik ezekkel kapcsolatban.