De ehhez kínai segítség is kellett
Fotó: Shutterstock

Hamvaiból támadt fel a Moszkvics és a Lada

Miután kevesebb, mint a 2021-es értékek felére estek vissza az újautó-eladások tavaly Oroszországban, idén felpörgött a helyi újautó-piac. Igaz, kissé cikire sikerült az új ”orosz” Lada, de vezeti az eladásokat. Emellett ismét kapható - és népszerű - a Moszkvics is.


Kína húzza az orosz újautópiacot

Válaszként Oroszország ukrajnai agressziójára, tavaly kivonultak a nyugati autógyártók az eurázsiai országból. Részben emiatt az újautó-eladások 59 százalékot zuhantak éves alapon az orosz piacon 2022-ben.

Azonban úgy tűnik, kezd magára találni az orosz autószektor – igaz, ehhez nagyon kellett Kína. Az Autostat szerint idén 939 ezer új autót helyeztek forgalomba az országban november végéig, ami 65 százalékos növekedést jelent 2022 első 11 hónapjának adataihoz mérten. Viszont a kínai autók a piac több mint 56 százalékát szerezték meg.

Jelenleg a Lada a legkapósabb orosz autómárka 29,8 százalékos piaci részesedéssel, azaz majdnem 33 ezer darabos novemberi értékesítéssel. A legnépszerűbb autók listájának a többi helyén főleg kínai márkák állnak. Azonban a VG megjegyzi, ott van a Moszkvics is a kilencedik helyen. A 11. hónapban 1910 ilyen autót adtak el az országban, így a piac 1,7 százalékát szerezték meg. A januártól novemberig tartó időszakban pedig összesen 10 676 Moszkvics fogyott Oroszországban.

A Moszkvics gyártása idén indult újra egy moszkvai üzemben. A gyárat az orosz állam a Renault-tól vásárolt meg tavaly, jelképes egyrubeles áron. Azonban a márka új autója valójában egy JAC Sehol X4, amit kínai alkatrészekből szerelnek össze Oroszországban.

Ciki dolgot találtak az új orosz Ladákban

Egyébként meglehetősen gyorsan, pár hónap alatt újraindították a termelést a korábban a Nissan tulajdonában álló szentpétervári autógyárban is. Ez az üzem is egy rubelért került az orosz állami NAMI autóipari kutatóintézet kezére tavaly novemberben. Februárban ők adták át a gyárat a szintén a tulajdonukban lévő Ladának. Az „új” Lada X-Cross 5-ös ezen a telephelyükön debütált, és várhatóan további modellek is követni fogják.

A képlet meglehetősen egyszerű, hogyan voltak képesek ennyire rövid idő alatt egy ”új” autót ”megalkotni” és ”legyártani” az éppen csak újrainduló autógyárban. Gyakorlatilag Kínából vásárolt autókat címkéznek át (azt sem tökéletesen) Szentpéterváron is. Ott töltik fel folyadékokkal, programozzák fel a kulcsokat, valamint gravírozzák rá az alvázszámot.

A Lada márkajelét a hűtőrácsra csavarozzák. Azonban a kereskedői telepen készült fotók alapján nem sikerült levenniük a kínai autómárkajeleket a belterekről. Azokat a FAW Bestune T77 eredeti jelzései díszítik, ami nem is új modell (az erről készült képeket ezen a linken nézheted meg).

Így az oroszok önálló autógyártásáról szóló bejelentések kissé túlzásnak tűnnek. Igaz, várhatóan a Bestune később kevésbé összeszerelt autókat fog küldeni. 2024-re tervezi az alváz- és fényezőüzem újraindítását a Lada. Azután csak alkatrészek és alkatrészegységek szállítására készülnek Kínából.

Ne hagyd ki!