Oroszország új büszkesége: a kínai Lada
Fotó: Shutterstock

Ciki dolgot találtak az új orosz Ladákban

Arra sem vették a fáradságot az oroszok, hogy lecseréljék a kínai autómárkajelet az új Ladáik belterében. Korábban Kína másolta a nyugati technológiát, manapság úgy tűnik, az oroszok teszik ugyanezt a kínaival.


Kínai márkajellel érkezik az „új”, orosz Lada

Meglehetősen gyorsan, pár hónap alatt újraindították a termelést a korábban a Nissan tulajdonában álló szentpétervári autógyárban. Az üzem mindössze 1 rubelért került az orosz állami NAMI autóipari kutatóintézet kezére tavaly novemberben. Februárban ők adták át a gyárat a szintén a tulajdonukban lévő Ladának. Az „új” Lada X-Cross 5-ös ezen a telephelyükön debütált, és várhatóan további modellek is követni fogják.

A képlet meglehetősen egyszerű, hogyan voltak képesek ennyire rövid idő alatt egy „új” autót „megalkotni” és „legyártani” az éppen csak újrainduló autógyárban. Gyakorlatilag Kínából vásárolt autókat címkéznek át (azt sem tökéletesen) Szentpéterváron. Ott töltik fel folyadékokkal, programozzák fel a kulcsokat, valamint gravírozzák rá az alvázszámot.

A Lada márkajelét a hűtőrácsra csavarozzák. Azonban a kereskedői telepen készült fotók alapján nem sikerült levenniük a kínai autómárkajeleket a belterekről. Azokat továbbra is a FAW Bestune T77 eredeti jelzései díszítik, ami nem is új modell (az erről készült képeket ezen a linken nézheted meg).

A Vezess megjegyzi, így az oroszok önálló autógyártásáról szóló bejelentések kissé túlzásnak tűnnek. Igaz, várhatóan a Bestune később kevésbé összeszerelt autókat fog küldeni. 2024-re tervezi az alváz- és fényezőüzem újraindítását a Lada. Azután csak alkatrészek és alkatrészegységek szállítására készülnek Kínából. Egyébként az X-Cross 5-ös ára egyelőre nem ismert, csak néhány héten belül kezdődik az oroszországi forgalmazása.

Hamvaiból támad fel az orosz Moszkvics

Ha az orosz autómárkáknál járunk: az ipari tárca képviselője és Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester jelentette be tavaly májusban, hogy megszerezték a Renault oroszországi érdekeltségeit. Elmondták, a Renault Rosszija fővárosi gyára Moszkvics márkanevű autókat fog gyártani az üzem technológiai partnere, a Kamaz segítségével.

A szovjet és orosz Moszkvics autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor csődeljárásban felszámolták. A kapacitásai korábban, 1998-ban a Renault Rosszijához kerültek, onnantól a francia márka modelljeit gyártották bennük.

Az új Moszkvicsokat idén februárban kezdték szállítani a regionális kereskedőknek Oroszországban. A crossoverek benzines változata a „Moszkvics 3” nevet kapta. Az ára 1,97 millió rubeltől (nagyjából 8 millió forinttól) indul. Az elektromos változat neve „Moszkvics 3e”. Az ára 3,5 millió rubelnél (körülbelül 14,2 millió forintnál) kezdődik.

Gyakorlatilag azonosak a kínai JAC JS4 crossoverrel, és több alkatrészük is a kelet-ázsiai országban készült. Legalább 50 ezer Moszkvicsot készülnek gyártani az idén, melyből 10 ezer lehet elektromos.


Ne hagyd ki!