Kínai technológia és rabok segítik a gyártást
Fotó: Shutterstock

Kissé ciki az új Lada, de pörgeti az orosz autópiacot

Miután kevesebb mint a 2021-es értékek felére estek vissza az újautó-eladások tavaly Oroszországban, idén felpörgött a helyi újautó-piac. Bár kissé cikire sikerült az új ”orosz” Lada, vezeti az eladásokat. Ráadásul rabok is segítik a gyártását.


Kapós lett az új Lada Oroszországban

Válaszként Oroszország ukrajnai agressziójára, tavaly kivonultak a nyugati autógyártók az eurázsiai országból. Részben emiatt az újautó-eladások 59 százalékot zuhantak éves alapon az orosz piacon.

Azonban úgy tűnik, kezd magára találni az oroszországi újautó-piac. Az Avtostat adatai alapján idén októberben 160 százalékkal többet, összesen 112.238 új személyautót értékesítettek az országban, mint az előző év tizedik havában. Az első tíz hónapban pedig 829.548-at, ami 60,1 százalékkal több, mint 2022 azonos időszakában. A növekedés impozáns, de ki kell emelni, nagyon alacsonyak voltak a bázisértékek.

Ráadásul a legnagyobb számban értékesített hat márka közül öt kínai. Igaz, a Lada gyártójának, az orosz AvtoVaznak az eladásai fedték le a piac 30,7 százalékát idén októberben 34.463 autóval. Őket követi a listán a Haval 12.823 járművel, majd a Chery 10.859-cel, a Geely 10.360-nal, a Changan 6386-tal és az Omoda 4777-tel.

Az orosz autóiparral kapcsolatban a VG megjegyzi, a kedvező helyi értékesítéseik ellenére továbbra is problémákkal küzdenek. Például az Avtovaz a közelmúltban a régiós börtönhatóságokhoz fordult, hogy segítsenek enyhíteni a munkaerőhiányukon. Ezért kényszermunkára ítélt rabokat vezényeltek a vállalat üzemeibe.

Ciki dolgot találtak az új orosz Ladákban

Egyébként meglehetősen gyorsan, pár hónap alatt újraindították a termelést a korábban a Nissan tulajdonában álló szentpétervári autógyárban. Az üzem mindössze 1 rubelért került az orosz állami NAMI autóipari kutatóintézet kezére tavaly novemberben. Februárban ők adták át a gyárat a szintén a tulajdonukban lévő Ladának. Az „új” Lada X-Cross 5-ös ezen a telephelyükön debütált, és várhatóan további modellek is követni fogják.

A képlet meglehetősen egyszerű, hogyan voltak képesek ennyire rövid idő alatt egy ”új” autót ”megalkotni” és ”legyártani” az éppen csak újrainduló autógyárban. Gyakorlatilag Kínából vásárolt autókat címkéznek át (azt sem tökéletesen) Szentpéterváron. Ott töltik fel folyadékokkal, programozzák fel a kulcsokat, valamint gravírozzák rá az alvázszámot.

A Lada márkajelét a hűtőrácsra csavarozzák. Azonban a kereskedői telepen készült fotók alapján nem sikerült levenniük a kínai autómárkajeleket a belterekről. Azokat továbbra is a FAW Bestune T77 eredeti jelzései díszítik, ami nem is új modell (az erről készült képeket ezen a linken nézheted meg).

Így az oroszok önálló autógyártásáról szóló bejelentések kissé túlzásnak tűnnek. Igaz, várhatóan a Bestune később kevésbé összeszerelt autókat fog küldeni. 2024-re tervezi az alváz- és fényezőüzem újraindítását a Lada. Azután csak alkatrészek és alkatrészegységek szállítására készülnek Kínából.

Ne hagyd ki!