Lada Granták egymás után, többnyire ezüstszínűek

Legördült az új Lada Granta a gyártószalagról. Ez az első olyan orosz autó, amelyet a nyugati szankciók bevezetése után készítettek orosz szakemberek. Néhány dolog hiányzik belőle, de azért lehet vele autózni.


A nyugati szankciók miatt az orosz gyártó ezúttal nem tudta mindazt az alkatrészt beszerezni, amit korábban.

Kicsit sárgább, de orosz

Íme, Oroszország legmegfizethetőbb autója. Úgy is nevezik: az antiszankciós autó

- ezekkel a szavakkal mutatta be az orosz állami televízió az új Ladát, amely Togliattiban gördült le a gyártósorról.

Az antiszankciós Lada Grantában ennek megfelelően nincs

  • légzsák,
  • blokkolásgátló fékrendszer,
  • ESC menetstabilizáló,
  • biztonságiöv-előfeszítő,
  • GPS.

A BBC tudósítása szerint közel négy hónappal az ukrajnai orosz invázió után az új Ladában tükröződik az orosz gazdaság helyzete: működik, annak ellenére, hogy néhány alkatrésze hiányzik.

Oroszország jelenleg a világ leginkább szankcionált országa:

több mint 10500 megszorítás van érvényben orosz magánszemélyek és cégek ellen. Közülük több mint 7500-at az elmúlt négy hónapban vetettek ki.

A nemzetközi szankciók súlya összeroppantotta volna az orosz gazdaságot, csakhogy ezek nem a semmiből érkeztek

– magyarázta a moszkvai Macro Advisory szakértője, Chris Weafer.

Oroszország 2014 óta súlyosbodó szankciókkal néz szembe. Azóta óriási energiákat fektettek az újratervezésbe, és az is érvényes magyarázat, hogy hozzá is szoktak a szankciókhoz. Arról, hogy a Krím 2014-es annektálása óta Moszkva milyen belső átalakításokat végzett az alkalmazkodás jegyében, itt írtunk.

Van miből

Chris Weafer azt is megjegyezte, hogy ennél is fontosabb: Oroszország több pénzhez jut energia- és nyersanyagexportból. Az év első öt hónapjában rekordmértékű, 110 milliárd dolláros mérlegtöbbletet értek el, ezt a pénzt pedig nemcsak a hadsereg finanszírozására tudják fordítani, hanem az állami cégeknek is tudnak juttatni belőle, hogy ne szabaduljon el a munkanélküliség, és a jövedelmek ne essenek túlságosan nagyot. Az orosz sürgősségi tartalékalapról itt lehet olvasni. Arról, hogy Moszkva még mindig több pénzt húz be energiahordozókból, mint amennyit a háborúra költ, itt írtunk.

Az orosz fogyasztók még nem érzik a negatív következményeket. A BBC tudósítása szerint a szupermarketek polcai Moszkvában változatlanul tele vannak áruval, azzal együtt, hogy néhány importterméket a vásárlók már hiába keresnek.

Az orosz főváros plázáiban viszont szembetűnő a változás. A bevásárlóközpontok sokkal kihaltabbak, kicsi a választék, kevés a vásárló. Az ukrajnai orosz invázió elleni tiltakozásként sok nyugati brand kivonult, egymást érik a bezárt üzletek.

Arról, hogy lassan az összes elérhető nyugati sör elfogy az orosz fővárosban, itt írtunk. Putyin a nyugati cégek kivonulását nem bánja, szerinte így tér nyílik az orosz vállalkozások előtt, erről itt lehet olvasni.

The Conversation

Ne hagyd ki!