A japánok ellátási problémákra hivatkozva álltak le a termeléssel az üzemben
Fotó: Shutterstock

Újraindítanák az oroszok az államosított Toyota-gyárat

Óriásira nőtt az új autók hiánya Oroszországban. Annak ellenére, hogy a nyugati autógyártók kivonulása miatt keletkező űrt kínai autómárkák villámsebességgel igyekeznek betölteni. Úgy tűnik, a napokban államosított Toyota-gyárban is újraindítanák a termelést.


Újraindulhat a termelés a szentpétervári Toyota-gyárban

Államosította, majd az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium alá tartozó kutatóközpontnak, a NAMI-nak adta át a szentpétervári Toyota-gyár irányítását Moszkva. A beszámolók alapján az üzem épületeinek, berendezéseinek és eszközeinek átvételét követően, most a gyár újraindításán dolgozik a minisztérium és Szentpétervár városvezetése. Azonban arról nem szólnak a hírek, milyen autókat gyárthatnak a jövőben az évi 100 ezer jármű előállítására tervezett üzemben.

A VG megjegyzi, a szentpétervári összeszerelő-üzemének az ideiglenes bezárását 2022 márciusában rendelte el a Toyota Motor Corporation. Azonban szeptemberben kijelentették, nem nyitják újra a gyárat az ellátási láncok problémái miatt. Ezt követően novemberben kezdték meg a gyár több mint 1900 dolgozójának elbocsátását.

Óriási autópiacot hódított meg Kína

Válaszul Moszkva ukrajnai agressziójára, sorra vonultak ki a nyugati autógyártók tavaly Oroszországból. Az orosz autóipar a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb teljesítményét mutatta 2022-ben. 67 százalékkal, 450 ezer autóra esett vissza az oroszországi autógyártása, főképp a külföldi gyártók elvándorlása és a nyugati szankciók miatt.

Igencsak rá kellett fanyalodniuk az oroszoknak a kínai járművekre, pedig azok sokszor drágábbak, mint a nyugatiak. Számos orosz autóvásárló, magánszemély és kereskedő szerint egyes kínai modellek minősége is rosszabb annál, mint amit például az európai autómárkáktól megszoktak.

Az elemzői számítások szerint manapság olyan kínai autógyártók adják az oroszországi újautó-eladások nagyjából 40 százalékát, mint a Haval, a Chery vagy a Geely. Pedig 2022 első két hónapjában ezek piaci részesedése csupán 10 százalék körül volt.

Hamvaiból támad fel az orosz Moszkvics

Az orosz ipari tárca és Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester jelentette be tavaly májusban, hogy megszerezték a Renault oroszországi érdekeltségeit is. Elmondták, a Renault Rosszija fővárosi gyára Moszkvics márkanevű autókat fog gyártani az üzem technológiai partnere, a KAMAZ segítségével.

A szovjet és orosz Moszkvics autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor csődeljárásban felszámolták. A kapacitásai korábban, 1998-ban a Renault Rosszijához kerültek, onnantól a francia márka modelljeit gyártották bennük.

Az új Moszkvicsokat idén februárban kezdték szállítani a regionális kereskedőknek Oroszországban. A crossoverek benzines változata a „Moszkvics 3” nevet kapta. Az ára 1,97 millió rubeltől (nagyjából 9,3 millió forinttól) indul. Az elektromos változat neve „Moszkvics 3e”. Az ára 3,5 millió rubelnél (körülbelül 16,3 millió forintnál) kezdődik.

Rendkívül hasonlítanak a kínai JAC JS4 crossoverre, és több alkatrészük is a kelet-ázsiai országban készült. Legalább 50 ezer Moszkvicsot készülnek gyártani az idén, melyből 10 ezer lehet elektromos.

Ne hagyd ki!