A Moszkvicsok és Ladák helyett jöhetnek a kínai autók
Fotó: Shutterstock

Itt van fehéren feketén: padlón az orosz autóipar

Rendkívül súlyosan érintették az orosz autóipart az ország ellen hozott nyugati szankciók. Oroszország hivatalos statisztikáin is látszik, hogy bezuhant a szektor. Emellett úgy tűnik, az ágazat problémáiból a kínai autógyártók húzhatják a legnagyobb hasznot.


Óriási visszaesés az orosz autógyártásban

Gazdasági adatokat közölt Oroszország statisztikai hivatala. Eszerint 2022-ben 0,6 százalékkal csökkent az orosz ipar teljesítménye 2021-hez képest. Azon belül legnagyobb mértékben a gépjárműgyártás esett vissza, a múlt év egészét nézve 44,7 százalékkal a megelőző évhez viszonyítva.

A Portfolio hozzáteszi, hogy a 2023-as várakozásokat nézve az elemzők azzal kalkulálnak, összességben átlagosan 1,8 százalékot eshet az orosz ipar teljesítményen. Ennél valamivel optimistább Oroszország gazdaságfejlesztési minisztériuma, akik 1,3 százalékos visszaesést becsülnek.

Emellett több évtizedes mélypontra, 626 ezer darabra zuhant az értékesített új autók száma Oroszországban tavaly. Éves összehasonlításban 58 százalékkal csökkent a frissen forgalomba hozott járművek darabszáma.

Hatalmas piacot hódíthatnak meg a kínai autógyártók

Miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, az agresszió miatt sorra jelentették be a szankciókat a nyugati országok Moszkvával szemben. Az uniós és amerikai autógyártók elhagyták az orosz piacot, a kereskedelmi retorziók pedig a megmaradt autógyárakban lehetetlenítették el a gyártást.

Azonban ha lassan is, de májustól ismét növekedésnek indult az orosz autópiac, amit a szakértők leginkább az állami támogatásokkal és a megugró kínai autóimporttal magyaráznak.

Korábban Európa legnagyobb autópiaca volt az orosz, melynek az élén a Toyota és az AvtoVAZ (a Lada anyavállalata) állt, de nagyjából 60 márka versenyzett a piacért. Jelenleg csupán 14-15 maradt, melyből 3 orosz, a többi kínai. Az utóbbiak újautó-eladásainak a részaránya egy év alatt megháromszorozódott. Decemberben körülbelül 30 százalékon állt, de idén elérheti a 40 százalékot, néhány éven belül pedig a 70-et a Bloomberg szakemberei szerint, hacsak nem pörög fel az orosz gyártás.

Az utóbbi időben kínai autók gyártására állt át Oroszország balti-tengeri exklávéja, Kalinyingrád is. Korábban BMW-k készültek az ottani üzemben. Emellett a Nissan volt szentpétervári telephelyén Ladákat építenek manapság.

Viszont miután az AvtoVAZ-zal a Renault megszakította az együttműködését, jelentős alkatrészhiány lépett fel a gyártásban. Egy darabig alapvető biztonsági felszerelések nélkül készültek az autók. Azonban azóta valamelyes javult a helyzet.


Ne hagyd ki!