Orosz repülők tömegei nem szállhatnak fel
Fotó: Shutterstock

Bajban az oroszok, összeomolhat a légi közlekedésük

Számos olyan meghibásodást jelentettek oroszországi repülőgépeknél az elmúlt időszakban, amelyek miatt azok végül nem szállhattak fel. Sőt, egy év alatt háromszorosára nőhetett az orosz repülők biztonsági incidenseinek a száma Oroszországban.


Alig vannak pótalkatrészei az oroszoknak az elromlott repülőkhöz

Egy év alatt nőtt háromszorosára a repülőgépes biztonsági incidensek száma Oroszországban a Newsweek jelentése szerint. Ráadásul a portál úgy tudja, a 2022-es 60 darab után tavaly december elejéig 180 olyan repülőgép-meghibásodást jelentettek az eurázsiai országban, ami miatt végül a gép nem szállhatott fel. 2018 és 2022 között az éves átlag 55 eset volt.

Például az orosz Red Wings két Boeing 777-es repülője sem tudott műszaki probléma miatt elindulni Törökországból tavaly augusztusban. Emiatt több száz orosz turista rekedt az országban napokra. Egy hónappal később pedig az Ural Airlines egyik utasszállítója kényszerült kényszerleszállásra egy szibériai mezőn a hidraulikus rendszerének a meghibásodása miatt. Ráadásul a tavalyinál több hasonló eset lehet az idén, mivel – sajtóinformációk szerint – az orosz légi közlekedés a teljes leépülés irányába tart.

A súlyos probléma fennállását a héten a Business Insider is megerősítette. Igaz, ők az utasszállító repülőgépek baleseteit értékelő központ (JACDEC) adatai alapján arról írtak, tavaly 81 biztonsági incidens és baleset történt Oroszországban, amíg 2022-ben 37. Azonban a JACDEC elismerte, magasabb lehetett az incidensek valós száma.

Ezek a számok csak a nyilvánosságra hozott eseteket mutatják, és nehéz megmondani, hogy valójában mekkora problémával küzdenek az orosz társaságok. De valószínű, hogy a hivatalos adatok többszöröséről beszélhetünk

idézi Jan-Arwed Richtert, a JACDEC alapítóját és vezérigazgatóját a VG.

Beérnek a szankciók, így virágzik a feketepiac

A jelenséget a szakértők leginkább azzal magyarázzák, hogy kezdenek beérni a szektorban az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben hozott nyugati szankciók. Az orosz légitársaságok sem új repülőkhöz, sem alkatrészekhez nem jutnak hozzá. A meglévő pótalkatrészeket pedig inkább a katonai gépekbe szerelik.

A helyzetet elsősorban alkatrészek csempészetével próbálják kezelni az oroszok. Például 2022-ben több mint 14 millió dollárért jutottak amerikai repülőgép-alkatrészekhez a feketepiacon. Emellett földre kényszerített gépeket is szétkapnak, hogy tartozékokat nyerjenek azokból.

Ne hagyd ki!