Nyugati cégekhez köthető repülőgépek százait foglalta le Oroszország. És ha ez nem lenne elég a vállalatoknak, a biztosítók sem akarnak fizetni a gépeik elkobzása miatt. Egyébként az oroszoknak óriási szüksége lehet a repülőkre – vagyis inkább az alkatrészeikre.
Nyugati cégek repülőgépeit nyúlta le Oroszország, de a biztosítók nem fizetnek
Több mint 400, többnyire orosz és nyugati légitársaságoknak lízingelt Airbus és Boeing típusú utasszállító repülőgépet foglalt le Oroszország az ukrajnai háború kitörése óta. A gépek értéke több mint 10 milliárd dollár. Ráadásul az érintett vállalatoknak nem csak az oroszokkal gyűlt meg a bajuk. A biztosítóik sem akarnak fizetni az elkobzott repülők után.
A WSJ szerint az ügy minden idők legnagyobb vitáját váltotta ki a repülőgép-biztosítások üzletágában. A gépek jellemzően néhány nagy repülőgép-lízingcég tulajdonában vannak. A repülőket pedig olyan neves orosz és nyugati biztosítók biztosították, mint például az American International Group, a Chubb vagy a Swiss Re.
A Portfolio megjegyzi, a biztosítók álláspontja az ügyben az, hogy ők visszavonták a fedezetet Oroszországgal szemben a háború kitörése után, azonban mielőtt a repülők orosz területen rekedtek volna. Tehát a légitársaságok és a lízingcégek tudták, milyen kockázatai vannak, ha orosz területen szállnak le az utasszállítók.
De például abban sincsenek egy állásponton a perre menő felek, hogy kinek kellene fizetnie, az orosz légitársaságok vagy az orosz állam lopta el a gépeket, illetve visszajuthatnak-e az repülők valaha a tulajdonosaikhoz?
Igaz, egyes bérbeadó cégeknek a moszkvai biztosítók tettek ajánlatokat a kártérítésre, de a legtöbb szereplő elutasította aztokat. Túlságosan kis összegűek lettek volna a kifizetések.
Alig vannak pótalkatrészei az oroszoknak az elromlott repülőkhöz
Egyébként az oroszoknak óriási szüksége lehet a repülőkre – vagyis inkább az alkatrészeikre. Egy év alatt nőtt háromszorosára a repülőgépes biztonsági incidensek száma Oroszországban a Newsweek jelentése szerint. Ráadásul a portál úgy tudja, a 2022-es 60 darab után tavaly december elejéig 180 olyan repülőgép-meghibásodást jelentettek az eurázsiai országban, ami miatt végül a gép nem szállhatott fel. 2018 és 2022 között az éves átlag 55 eset volt.
Például az orosz Red Wings két Boeing 777-es repülője sem tudott műszaki probléma miatt elindulni Törökországból tavaly augusztusban. Emiatt több száz orosz turista rekedt az országban napokra. Egy hónappal később pedig az Ural Airlines egyik utasszállítója kényszerült kényszerleszállásra egy szibériai mezőn a hidraulikus rendszerének a meghibásodása miatt. Ráadásul a tavalyinál több hasonló eset lehet az idén, mivel – sajtóinformációk szerint – az orosz légi közlekedés a teljes leépülés irányába tart.
A súlyos probléma fennállását a Business Insider is megerősítette. Igaz, ők az utasszállító repülőgépek baleseteit értékelő központ (JACDEC) adatai alapján arról írtak, tavaly 81 biztonsági incidens és baleset történt Oroszországban, amíg 2022-ben 37. Azonban a JACDEC elismerte, magasabb lehetett az incidensek valós száma.
Ezek a számok csak a nyilvánosságra hozott eseteket mutatják, és nehéz megmondani, hogy valójában mekkora problémával küzdenek az orosz társaságok. De valószínű, hogy a hivatalos adatok többszöröséről beszélhetünk
– idéztük Jan-Arwed Richtert, a JACDEC alapítóját és vezérigazgatóját februárban.
Beérnek a szankciók, így virágzik a feketepiac
A jelenséget a szakértők leginkább azzal magyarázzák, hogy kezdenek beérni a szektorban az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben hozott nyugati szankciók. Az orosz légitársaságok sem új repülőkhöz, sem alkatrészekhez nem jutnak hozzá. A meglévő pótalkatrészeket pedig inkább a katonai gépekbe szerelik.
A helyzetet elsősorban alkatrészek csempészetével próbálják kezelni az oroszok. Például 2022-ben több mint 14 millió dollárért jutottak amerikai repülőgép-alkatrészekhez a feketepiacon. Emellett földre kényszerített gépeket is szétkapnak, hogy tartozékokat nyerjenek azokból.