Újabb orosz gazdasági szektorban kezd hatni a nyugati embargó
Fotó: Shutterstock

Sorra mennek tönkre az orosz repülők, pótalkatrész alig akad

Számos olyan meghibásodást jelentettek oroszországi repülőgépeknél december első napjaiban, amelyek miatt azok végül nem szállhattak fel. Sőt, egy év alatt háromszorosára nőhetett a repülők biztonsági incidenseinek a száma Oroszországban. A szakértők szerint ebben a szektorban is kezdenek beérni a nyugati embargó hatásai.


Alig vannak pótalkatrészei az oroszoknak az elromlott repülőkhöz

Egy év alatt háromszorosára nőtt a repülőgépes biztonsági incidensek száma Oroszországban a Newsweek jelentése szerint. Ráadásul a portál úgy tudja, a tavalyi 60 után idén 180 olyan repülőgép-meghibásodást jelentettek az eurázsiai országban, ami miatt végül a gép nem szállhatott fel. 2018 és 2022 között az éves átlag 55 eset volt.

A Kyiv Independent pedig arról ír, egyre gyakoribbak az ilyen problémák az oroszoknál. Csak december első nyolc napja után 11 hibánál járt a számláló.

A jelenséget a szakértők leginkább azzal magyarázzák, hogy ebben a szektorban is kezdenek beérni az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben hozott nyugati szankciók. Az orosz légitársaságok sem új repülőkhöz, sem alkatrészekhez nem jutnak a nagy gyártóktól.

A HVG információi alapján a helyzetet elsősorban alkatrészek csempészetével próbálják kezelni az oroszok. Emellett földre kényszerített gépeket is szétkapnak, hogy tartozékokat nyerjenek azokból.

Rendkívül nagyot emelkedtek a repülőjegyárak

Egyébként a mintegy 300 légitársaságot képviselő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra hívta fel a figyelmet novemberben, hogy amíg a repülőtér-üzemeltetők által felszámított díjak az infláció felett nőttek, a repülőjegyárak az inflációnál kisebb mértékben emelkedtek. A Reuters megjegyzi, a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI) gyorsan reagált a hírre. Ráadásul az IATA kijelentésének pontosan az ellenkezőjét közölték.

Míg az IATA azt állítja, hogy a légi viteldíjak Európában idén júniusban csak 16 százalékkal nőttek 2019-hez képest, az RDC légügyi adatelemző cég számai szerint ez a növekedés valójában 38 százalékos volt a nyári csúcshónapokban. Ez az emelkedő tendencia októberben is folytatódott, ráadásul a három hónappal előre lefoglalt viteldíjak 47 százalékkal drágultak

- idéztük az európai repülőtereket képviselő szakmai szövetség közleményét néhány hete.

A rendkívüli drágulás az Európai Uniónak is szemet szúrt: Brüsszel jelenleg a légitársaságoknál vizsgálódik az emelkedő viteldíjak miatt.

Ne hagyd ki!