Számos olyan meghibásodást jelentettek oroszországi repülőgépeknél december első napjaiban, amelyek miatt azok végül nem szállhattak fel. Sőt, egy év alatt háromszorosára nőhetett a repülők biztonsági incidenseinek a száma Oroszországban. A szakértők szerint ebben a szektorban is kezdenek beérni a nyugati embargó hatásai.
Alig vannak pótalkatrészei az oroszoknak az elromlott repülőkhöz
Egy év alatt háromszorosára nőtt a repülőgépes biztonsági incidensek száma Oroszországban a Newsweek jelentése szerint. Ráadásul a portál úgy tudja, a tavalyi 60 után idén 180 olyan repülőgép-meghibásodást jelentettek az eurázsiai országban, ami miatt végül a gép nem szállhatott fel. 2018 és 2022 között az éves átlag 55 eset volt.
A Kyiv Independent pedig arról ír, egyre gyakoribbak az ilyen problémák az oroszoknál. Csak december első nyolc napja után 11 hibánál járt a számláló.
A jelenséget a szakértők leginkább azzal magyarázzák, hogy ebben a szektorban is kezdenek beérni az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben hozott nyugati szankciók. Az orosz légitársaságok sem új repülőkhöz, sem alkatrészekhez nem jutnak a nagy gyártóktól.
A HVG információi alapján a helyzetet elsősorban alkatrészek csempészetével próbálják kezelni az oroszok. Emellett földre kényszerített gépeket is szétkapnak, hogy tartozékokat nyerjenek azokból.
Rendkívül nagyot emelkedtek a repülőjegyárak
Egyébként a mintegy 300 légitársaságot képviselő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra hívta fel a figyelmet novemberben, hogy amíg a repülőtér-üzemeltetők által felszámított díjak az infláció felett nőttek, a repülőjegyárak az inflációnál kisebb mértékben emelkedtek. A Reuters megjegyzi, a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI) gyorsan reagált a hírre. Ráadásul az IATA kijelentésének pontosan az ellenkezőjét közölték.
Míg az IATA azt állítja, hogy a légi viteldíjak Európában idén júniusban csak 16 százalékkal nőttek 2019-hez képest, az RDC légügyi adatelemző cég számai szerint ez a növekedés valójában 38 százalékos volt a nyári csúcshónapokban. Ez az emelkedő tendencia októberben is folytatódott, ráadásul a három hónappal előre lefoglalt viteldíjak 47 százalékkal drágultak
- idéztük az európai repülőtereket képviselő szakmai szövetség közleményét néhány hete.
A rendkívüli drágulás az Európai Uniónak is szemet szúrt: Brüsszel jelenleg a légitársaságoknál vizsgálódik az emelkedő viteldíjak miatt.