Aeroflot felirat egy fehér repülőgép törzsén

Oroszországi légitársaságok, köztük az állami Aeroflot repülőgépeket bontanak szét alkatrészekért, amelyeket a nyugati szankciók miatt már nem tudnak külföldről beszerezni.


Légiközlekedési szakemberek már korábban előrevetítették, hogy az orosz légitársaságok várhatóan bontani kezdenek néhány gépet, hogy a többi repülési képességét fenntartsák, de ez az első gyakorlati példa. Az oroszországi repülőgépflotta jórészt nyugati gyártású utasszállítókból áll.

2025-ig akarják így kihúzni

A lépés egyébként összhangban van az orosz kormány júniusi iránymutatásával. A Kreml akkor azt tanácsolta, hogy néhány gépet áldozzanak be az alkatrészekért. A cél, hogy a maradék, külföldi gyártású gép legalább 2025-ig zavartalanul tudjon majd üzemelni.

Legkevesebb egy orosz gyártású Sukhoi Superjet 100-nak és egy Airbus A350-nek megkezdődött a szétszerelése. Mindkettő az Aeroflot flottájához tartozik

– értesült iparági forrásokból a Reuters, amely úgy tudja, hogy az Airbus szinte vadonatúj volt.

Közben az Aeroflot több Boeing 737-eséből és Airbus A320-asából is kivettek alkatrészeket, mert más, azonos típusú gépekhez kellettek.

Az oroszországi összeszerelésű Sukhoi Superjetek is erősen rá vannak utalva a külföldi alkatrészekre. Az egyikből már kiszedték a hajtóművet és áttették egy másikba, hogy folytathassa a repülést. Iparági szakértők szerint ugyanakkor a hajtóműveket gyakran cserélik a repülőgépek között.

Kannibalizáció

Nyugati szakértők arra tippelnek: csak idő kérdése, és kannibalizálják az oroszországi gépeket. Az Aeroflot repülőgépállományának 80 százalékát Boeingek és Airbusok teszik ki.

A repülők újabb generációjában ráadásul olyan technológiákat alkalmaznak, amelyeket folyamatosan frissítenek, ilyen például az A320neo, az A350, a Boeing 737 MAX és 787.

A szankciók életbe lépésétől számított egy éven belül nagy kihívást jelent majd, hogy a modern repülőgépeket a kifutópályán tartsák, még úgy is, hogy Oroszország hozzáértő és nagytudású mérnöki bázissal rendelkezik – vélik ugyancsak nyugati szakértők.

Itt írtunk arról, hogy a repülőgépeket lízingelő AerCap Holdings kénytelen volt veszteségként elkönyvelni azt a 113 légijárművet, amelyet Oroszország a nyugati szankciók miatt nem adott vissza.

The Conversation

Ne hagyd ki!