Megszűnik a légi közlekedés több franciaországi város között. A parlament ezzel is csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást. Azonban az intézkedés kritikusai szerint ez csak egy „szimbolikus tiltás”.
Több francia város között szűnik meg a légi közlekedés
Eltörlik azokat a belföldi légi járatokat Franciaországban, amelyek szolgáltatása helyettesíthető egy 2,5 órás vonatúttal. A rendelkezés alapján megszűnik a repülőgépes közlekedés Párizs, Nantes, Lyon és Bordeaux között, leszámítva a csatlakozó járatokat. Az intézkedéssel a szén-dioxid kibocsátást csökkentené a francia parlament – írja a BBC.
A döntéshozók eredeti terve az volt, hogy a négy óra vonatozással kiváltható repülőutakat tiltják be. Azonban ezen néhány régió és légitársaság nyomására változtattak. Viszont így a döntés kritikusai - például Laurent Donceel, egy iparági szervezet vezetője - szerint ez csak egy "szimbolikus tiltás”, hiszen minimális hatása lesz a CO2-kibocsátásra.
A HVG megjegyzi, az UFC-Que Choisir francia fogyasztóvédelmi csoport a négyórás limit bevezetését követeli. Az érvelésük szerint „egy repülőgép átlagosan 77-szer több CO2-t bocsát ki utasonként, mint egy vonat ugyanazon az útvonalon, annak ellenére, hogy a vonat olcsóbb, az időveszteség pedig 40 perc”.
Zöld repülőjegyeket vezet be a Lufthansa
Nemcsak a franciák próbálják csökkenteni a légiközlekedés negatív környezeti hatásait. A Lufthansa Németország nemzeti és Európa második legnagyobb légitársasága. A cég kezdeményezése, hogy olyan repülőjegyeket vezet be, amelyek ára tartalmaz egy összeget, amit a repülés szén-dioxid-kibocsátásának kompenzálására fordít a vállalat. Leginkább klímavédelmi projektekre és fenntartható repülőgép-üzemanyagok fejlesztésére költhetik a többletpénzt.
Környezetvédők véleménye szerint, az ilyen jegyek vásárlása megnyugtatóan hathat az emberekre, a tudat miatt, hogy tettek valamit a környezetért, azonban kérdéses a kezdeményezés fenntarthatósága.
Az ehhez hasonló rendszerek hamis biztonságérzetet keltenek az utasokban. Elhitetik velük, hogy a kibocsátásuk nem okoz gondot. Azonban ezek egyike sem fogja csökkenteni a repülés negatív környezeti hatását. Az egyetlen dolog, ami megteheti, ha nem repülünk
- nyilatkozta Anna Hughes, a Flight Free UK szervezet igazgatója.
A Lufthansa szerint a repüléssel keletkező károsanyag-kibocsátás 80 százalékát ki tudják egyenlíteni az extra díjból, részben az abból fejlesztett fentartható üzemanyag használatával.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATI) úgy látja, bár a fenntartható üzemanyagok égetése is szén-dioxid kibocsátásával jár, de az anyag teljes életciklusát tekintve 80 százalékkal kevesebbel, hiszen hulladéktermékekből készül, leginkább sütőolajokból.
Utasok nélkül is felszállnak a gépek?
A légiközlekedés nagyobb légszennyezést okoz órákra lebontva mint bármilyen más fogyasztói tevékenység. Ezért igencsak nyugtalanítja a környezetvédőket az is, hogy csaknem 40 ezer szellemjárat érintette csupán a brit reptereket kevesebb mint 4 év alatt.
A szellemgépek magas számának az egyik magyarázata, hogy a légitársaságok így akarják megtartani a felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken. Emellett logisztikai szükségszerűség is lehet, valamint ezek a járatok szerepet kaphatnak a dolgozók hazajuttatásában is.
Azonban a Heathrow szóvivője szerint elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetne bármelyik társaság. Ehhez a lutoni reptér illetékese hozzáteszi, hogy a járatok telítettsége a 88 százalékot érte el például tavaly nyáron.
A londoni kormány a környezetre károsnak tartja ezeket a gépeket. A helyi környezetvédők javaslata az a helyzet kezelésére, hogy a kormányzat vezessen be kerozinadót és vizsgálja felül a tervezett reptérbővítéseket.