A Magyarországon működő nemzetközi üzletláncok közül most az Aldi lépett a környezetvédelem érdekében: eltávolítja a saját márkás üditőihez csomagolt műanyag szívószálakat. szívószál nem a világ, de esetükben világszerte és évente 70 millió darabról van szó.
A jelentős környezeti terhelést okozó műanyag szívószálakat papírból készült változatokkal pótolják, ennek köszönhetően évente 100 tonna, nem újrahasznosítható műanyagtól szabadulnak meg - írja nemzetközi híradásokra hivatkozva a Napi.hu, megjegyezve, hogy az új szívószálak ráadásul FSC-tanúsítvánnyal is rendelkeznek, azaz fenntartható és felelős erdőgazdálkodásból származik.
A boltlánc a többi termékénél is igyekszik csökkenteni, 2025-re a jelenlegi szint felére mérsékelni a műanyagcsomagolás arányát, újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható megoldásokkal előrukkolni. Az Aldi tapasztalatai szerint a vásárlók is támogatják ezeket a kezdeményezéseket (talán emlékeztek rá, húsvét előtt írtunk arról, hogy a boltlánc milyen környezetbarát újításokkal készült az ünnepekre).
Így újít az Ikea és a Tesco
Az Ikea már 2020-ban kivonta a kínálatából az egyszer használatos műanyag termékeket, köztük a műanyag szívószálakat, tányérokat, poharakat, evőeszközöket, italkeverőket, fagyasztótasakokat, szemeteszsákokat, valamint a műanyaggal bevont papírtányérokat és poharakat.
A Tesco olyan újrahasznosítási pontokat kezdett el bevezetni a nagy-britanniai áruházaiban, ahol a vásárlók leadhatják a régi műanyag szatyraikat és csomagolóanyagaikat. A visszavitt műanyagot a Tesco újrahasznosítja, és új csomagolást készít belőlük az élelmiszerek, háztartási termékek és szépségápolási cikkek számára. A tesztüzemben a vásárlók a várt műanyagmennyiség több mint tízszeresét vitték vissza. Az összegyűjtött anyagokból készült például a sajtjaik csomagolása. A szupermarket szerint ez a lépés biztosítaná az Egyesült Királyság legnagyobb műanyag-újrahasznosító hálózatát. Arra számítanak, hogy így évente ezer tonna műanyagot hasznosíthatnak újra.
A Lidl, a Spar és az Auchan
A Lidl idén márciusban legalább 95 százalékban újrahasznosított műanyagból készült, időszakosan elérhető háztartási termékekkel állt elő. Az árucikkek előállításához sokkal kevesebb természeti erőforrást használnak fel, mint az „új" műanyag esetében. A cég műanyagstratégiájának részeként különböző színű vödrök, vállfák, tárolódobozok, összecsukható rekeszek és szennyestartó kosarak kerültek a kínálatba. A 28,5 tonnányi háztartási műanyaghulladékot a PreZero, a Schwarz Csoport (ehhez a vállalathoz tartozik a Lidl és a Kaufland is) környezetvédelemért felelős részlege összegyűjtötte, megtisztította, majd újrahasznosított műanyag granulátumokká dolgozta fel.
A Spar és az Auchan is igyekszik minimalizálni a műanyagok felhasználását, például újrahasznosítható zacskók bevetésével. Ezzel a rivalizálással valamennyien nyerhetünk.