A brit újság elemezte a Vessels Value nyomkövető cég AIS-adatait (automatic identification system=automatikus azonosítórendszer), és arra a következtetésre jutott, hogy hat oligarchához köthető jacht tűnt el a követőrendszerből.
Hatról tudnak
A köddé vált luxushajók közül három név, tulajdonos és utolsó felbukkanási hely szerint a következő:
- Clio, Oleg Deripaszka nagyiparos, utoljára április 18-án volt nyoma a Fekete-tengeren,
- Galactica Super Nova, Vagit Alekperov korábbi Lukoil CEO, március 2-án járt a horvát partoknál,
- Ocean Victory, Viktor Rasnyikovhoz köthető, a Maldív-szigeteken járt március elsején.
Nyoma veszett még a műtrágyagyáros Andrej Melnyicsenko, a dohánygyáros Igor Kesajev, és a milliárdos Andrej Gurjev hajójának a Maldív-szigeteken illetve a Karib-tengeren az elmúlt hónapokban – írja az Insider. Címlapképünkön Melnyicsenko jachtja látható. Ő a nyolcadik leggazdagabb orosz. Arról, hogy hogyan mentette ki csont nélkül a vagyonát, itt írtunk.
Lekapcsolják, és kész
Vannak olyan hajók, amelyekről korábban párpercenként kaptunk jeleket, de most már hónapok óta nem. Igen valószínű, hogy néhányan lekapcsolták a jeladót, és rejtett üzemmódra álltak át
- mondta a The Observernek a Vessels Value egyik munkatársa.
Az egyik szankciós listán lévő orosz oligarchához köthető jacht alkalmazottja név nélkül beismerte:
Azt az utasítást kaptuk, hogy kapcsoljuk le az AIS-t. Kicsavaroztuk a tápcsatlakozót és kihúztuk.
A tengeri jog megköveteli a távolsági jeladást a jachtoktól a biztonságos hajózás és a tengeri környezet megóvása érdekében.
A Putyin belső köréhez tartozó oligarchákra kivetett szankciók célja az orosz elnök közvetett nyomás alá helyezése. Néhány, a nyugati szankciós listán szereplő jachtot biztonságos vizekre juttattak, például Törökországba, ahol 5 hasonló hajó állomásozik.
Más orosz vízijárművekre viszont lecsaptak a hatóságok, például a Fidzsi-szigeteken. Arról, hogy milyen az élet a szuperjachtokon az alkalmazottak szemszögéből, itt írtunk.