Olajszállító hajó a tengeren
Fotó: Shutterstock

Így nehezítené az EU az orosz olaj Ázsiába szállítását

Az Európai Unió legutóbbi szankciós csomagjának része, hogy tiltani fogja orosz kőolajat szállító hajók biztosítását. Ez megnehezíti Moszkva számára, hogy több százezer hordó olajat juttasson el naponta például Kínába és Indiába. Ugyanakkor várhatóan az intézkedés tovább drágítja az olajat.


Az Európai Unióban működő cégek számára megtiltják az orosz olaj „biztosítását és finanszírozását” harmadik fél számára, egy hathónapos átmeneti időszak után.

Átirányítás

Az intézkedés különösen megnehezíti Oroszország számára, hogy folytassa a nyersolaj és petróleumszármazékok exportját a világ más részeibe, miután európai uniós cégek fontos szereplői a hasonló szolgáltatásoknak

– derül ki az Európai Bizottság közleményéből.

Várhatóan az Egyesült Királyság is csatlakozik a szankcióhoz. Ezáltal tovább szorulna a hurok Moszkva körül, miután a londoni Lloyd’s évszázadok óta a tengeri biztosítás egyik legfontosabb szereplője.

Az európai olajvásárlás csökkenését Oroszország egyelőre képes egyensúlyozni Európán kívüli eladásokkal, miután meglehetősen nyomott áron kínálja a terméket. De ha a szállításban részt vevő hajók biztosítását megnehezítik, az gátat vethet például az Indiával folytatott orosz üzletnek.

A tiltás politikai és gazdasági értelemben komplikálttá teszi az orosz olaj mozgatását

– véli az S&P elemzője.

Működhet, de drága

Az Unió az orosz olaj 90 százalékáról mond le az év végéig. De számos európai vevő már most csökkentette a vásárlást Moszkvától.

Az Európa északnyugati részébe irányuló orosz export januárban meghaladta a napi egymillió hordót, májusra viszont ez visszaesett napi 325 ezer hordóra – derül ki a Kpler adataiból. Oroszország ennek megfelelőn csökkentette a kitermelését: az ország gazdasági miniszterének közlése szerint idén akár 17 százalékkal kevesebb orosz kőolaj jelenik meg a világpiacon.

Az európai vevők visszahúzódásával újabban Ázsia vásárol be az olcsó olajból: Kína és India napi 939 ezer hordót vett májusban, ugyancsak a Kpler adatai szerint. Januárban a két ázsiai ország még csupán napi 170 ezer hordó orosz olajat importált.

A biztosításokkal kapcsolatos változtatás a legjobb módja az orosz kőolajszállítás korlátozásának – vélte a Kpler elemzője, Matt Smith.

Ha Oroszországot ezekről a piacokról is többé-kevésbé kiszorítják, megnehezíthetik Moszkva dolgát, ugyanakkor a már most is magas energiaárak várhatóan tovább emelkednek.

Ne hagyd ki!