India látja el biztonsági tanúsítvánnyal az orosz Szovkomflot dubaji leányvállalatának több tucat hajóját, miután a nyugati cégek a szankciók után elzárkóznak a feladattól.
A Reuters azt írja: a világ egyik legnagyobb hajóminősítő cége, az Indian Register of Shipping (IRClass) nyújtja a végső dokumentációt ahhoz, hogy az orosz állami tulajdonú flotta továbbra is szállíthassa az orosz nyersolajat a tengerentúli piacokra.
80 hajó
Az IRClass weboldalán olvasható adatok szerint a cég több mint 80 olyan hajóra adott ki tanúsítványt, amely a dubaji SCF Management Services-hez tartozik. A cég a Szovkomflot leányvállalata.
A Reuters indiai forrása, aki járatos a tanúsítványok kiadásának folyamatában azt mondta: a legtöbb Szovkomflot hajó a dubaji cégen keresztül átkerült az IRClass-hoz.
A Trade Winds szaklap a múlt héten azt írta, hogy a Szovkomflot nemzetközi tartályhajó-flottájának nagy részét - amely a szankciók után elveszítette a hajózási tanúsítványt -, áprilisban és májusban vette át az IRClass.
Fontos dokumentáció
A hajóminősítő társaságok adják ki az igazolást arról, hogy egy adott hajó biztonságos és hajózásra alkalmas. Ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy biztosítást tudjanak rájuk kötni, és bebocsátást nyerjenek a kikötőkbe.
A világon 11 cég tagja a hasonló minősítésekkel foglalkozó cégek nemzetközi hálózatának (Association of Classification Societies=IACS), ezek egyike az indiai IRClass. Ez a 11 cég látja el tanúsítvánnyal a világ nagy teherszállító hajóinak 90 százalékát.
Márciusig az orosz hajózási nyilvántartó cég, a Russia Maritime Register of Shipping is a nemzetközi csoporthoz tartozott, azonban márciusban az IACS-tagok 75 százalékos arányban kiszavazták a szervezetből.
Az IACS négy vezető tagja, az Egyesült Királyság, Norvégia, Franciaország és az Egyesült Államok a szankciók miatt beszüntette szolgáltatásait az orosz hajók felé.
Tagadás
Az IRClass szóvivője a Reuters kérdésére azt mondta:
Az Indian Register of Shipping, mint nemzetközi hajóbesorolási cég megismétli, hogy orosz tulajdonú, orosz zászlóval ellátott, vagy orosz cég által kezelt hajókra nem ad ki tanúsítványt.
Egy IACS szóvivő pedig azt mondta, hogy az IRClass tevékenysége nem képezi megbeszélés tárgyát a tagság körében.
Az IACS nem szól bele tagjai működési és kereskedelmi tevékenységébe, ideértve a hajók és felszerelések felmérésének és tesztelésének értékelését és jóváhagyását, valamint a tanúsítványok kiadását.
A Szovkomflot vezetője nemrég közölte, hogy orosz cégekkel kötöttek biztosítást az összes hajójukra, és a fedezet megfelel a nemzetközi szabályoknak.
A Reuters úgy tudja, hogy orosz állami céghez került a hajók biztosítása.
Ittírtunk arról, hogy a nyugat abban reménykedik: ha a hajóbiztosítást is szankcionálják, azzal megnehezítik az orosz kőolaj exportját. Itt pedig arról, hogy India vált a diszkontáras orosz olaj egyik legnagyobb importőrévé.