Az európai autóipar jelentős kihívások elé néz – elég csak a brutálisan fejlődő kínai piacra gondolni. Az öreg kontinensen azonban már korábban is elbukta a versenyt néhány dicső múltú vállalat. Összeállításunkban rájuk és néhány ikonikus modelljükre emlékezünk.
Wartburg 1.3
A Wartburg története Eisenach városához és az 1800-as évek végéig nyúlik vissza. Fénykorát az 1950-es évektől élte az NDK-ban, legismertebb modelljének pedig a 353-ast tartják. Bár technikailag elavult volt már fénykorában is, sokan szerették, hiszen ez legalább viszonylag elérhetőnek számított – szemben sok másik márkával. A rendszerváltás után a márkának gyorsan leáldozott. Utolsó próbálkozásuk az 1991-ig gyártott Volkswagen motoros 1.3-as volt.
Trabant 1.1
A Trabant 1957-ben indult, első modellje az 500-as volt, amelyet akkoriban a legtöbben megfizethető, modern autónak tartottak. A legismertebb típusa azonban nem ez, hanem a 601-es lett, amiből milliók készültek, noha a technológia gyorsan elavult. Kétütemű motorja sokszor gyengélkedett, de ezzel együtt a Trabant olcsón fenntartható és javítható maradt. A nyolcvanas évekre a márka hanyatlásnak indult, az 1.1-es VW-motoros változat már nem tudta megmenteni. 1991-re a gyártás leállt, a karbantartott példányokat azóta itthon a retro autók gyöngyszemeiként kezelik.
Innocenti Mille Clip
Az Innocenti eredetileg ipari gépeket és Lambretta robogókat gyártott, mielőtt az autóiparba lépett. A ’60-as években a brit Mini licencgyártójaként vált ismertté, de saját dizájnt és jobb minőséget kínált. Később a brit helyett Fiat, majd Daihatsu technikát alkalmaztak, a márka fokozatosan háttérbe szorult. Az utolsó években már csak apró, jelentéktelen városi autók készültek, mint a Mille. 1996-ra az Innocenti név súlytalanná vált, és a Fiat végleg megszüntette – ma már csak Lambretta robogók képében él tovább.
Rover 75 1.8SE
A Rovert 1878-ban alapították, de autókat csak 1904-től gyártottak, és ők hozták létre a később önállóvá vált Land Rovert is. A márka sok tulajdonosváltáson ment keresztül, végül az MG Rover csődjével szűnt meg. Utolsó modelljük a 1999–2005 között készült Rover 75 volt, elegáns, klasszikus szedán. A legerősebb változat Ford V8-as motorral és hátsókerék-hajtással készült. Az utolsó példány egy fekete, 1,8 literes SE volt.
Saab 9-3 Aero Turbo4
Végül a svéd repülőgépgyártóként induló Saabról is meg kell emlékezni. Első modelljük a különc 92-es volt, igazi sikereiket pedig a turbós 900-as hozta el a ’70-es–’80-as években. A GM-féle korszak pénzt hozott, de eltüntette a márka egyediségét. A 2000-es évektől hanyatlás, tulajdonosváltások és identitásválság követte egymást a biztonságáról és megbízhatóságáról is ismert gyártó háza táján. Az utolsó Saab egy 9-3 Aero Turbo4 volt, amit 2019-ben aukción adtak el, emlékszik meg a svéd márkáról a Totalcar cikke.