Egyre bővül a tisztán elektromos autók piaca Európában. Bár számos autógyártó jelen van a villanyautóival a kontinensen, mégis csupán két márka osztozott két-két modellel a legkeresettebb e-autók listájának az első négy helyén az idei év első negyedévében.
Ezek a legnépszerűbb villanyautó-modellek
Az új, tisztán elektromos autók eladásainak a száma gyorsan növekszik Európában. 2023 első negyedévben a teljes újautópiac 13,4 százalékát fedték le. A legkelendőbb e-autó pedig a Tesla Model Y-ja volt a január elejétől március végéig tartó időszakban a kontinensen. Az amerikai gyártó arra is büszke lehet, hogy az eladásai az teljes villanyautópiac 22 százalékát tették ki. Azonban egy európai autógyártó is igen meghatározó a szektorban - írja az Euronews. De mutatjuk a január-márciusi időszak legkeresettebb e-autóit Európában:
1. Tesla Model Y: A belső tere tágas, de minimalista. Az NGR Report szerint praktikus autó, amely kényelmesen szállít négy felnőttet, valamint meglehetősen nagynak mondható a 854 literes csomagtere is. Magyarországon a kezdőára 20 millió forint környékén alakul.
2. Tesla Model 3: A hivatalos hatótávolsága az akkumulátor kiválasztásától függően akár 580 km is lehet. A legkisebb és legolcsóbb Tesla. Hazánkban 17,8 millió felett kérnek érte újonnan.
3. Volkswagen ID.3: Az első a Volkswagen következő generációs elektromos autóinak ID-jelzésű családjában. Magyarországon nagyjából 17 milliónál indul a szalonokban.
4. Volkswagen ID.4: Okos és kényelmes crossover. Itthon újonnan 21,3 millió körül kezdődik az ára.
5. Dacia Spring: A Dacia első 100 százalékban elektromos autója, és Európa egyik legolcsóbb villanyautója. Magyarországon 9,3 millió felett kezdődik az árazása.
Top kínai gyártótól érkezik olcsóbb villanyautó Európába
Egyébként 30 ezer eurós (durván 12 millió forintos) indulóárú villanyautóval lép az európai piacra a világ vezető villanyautógyártója, a Tesla legnagyobb riválisa, a kínai BYD (olyan befektetők állnak a cég mögött, mint Warren Buffett cége, a Berkshire Hathaway – a szerk.).
A Delphin méltó kihívója lehet az MG4-nek a kontinensen. A BYD e-autója várhatóan 190 milliméterrel hosszabb lesz a kínai verziójánál (4,29 méteres, 2,7 méteres tengelytávval). Két akkumérettel lesz kapható. A 45 kWh-s változat fog 30 ezer euróba kerülni, a 60-as erre 8 ezer eurót (mintegy 3 millió forintot) fog rádobni, azonban nagyobb, 427 kilométer lesz a hatótávolsága. A reményeik szerint ez lehet a legnagyobb darabszámban értékesített villanyautójuk a kontinensen.
A Dolphin mellett a BYD prémium középkategóriás Sealje is érkezik Európába, bár van olyan iparági pletyka, mely szerint Atto 4 néven fog itt piacra kerülni. A szedán valószínűleg két motorral lesz rendelhető, mintegy 531 lóerővel. Az akkukínálat itt is kéttagú: a kisebb 60 kWh-s mellé lesz egy 82 kWh-s is. Az utóbbinál - attól függően, hogy összkerékhajtású-e, vagy sem - 520-570 km WLTP hatótávot ígérnek a gyártók. Az utolsó negyedévében jelenhet meg a kontinensen.