Jó hír, hogy csökkent a balesetek szám a hazai autóutakon tavaly, éves alapon
Fotó: Shutterstock

Kiderült, melyik a legveszélyesebb autópályánk

Tavaly több mint 14 ezer baleset történt a magyar utakon. Viszont jó hír, hogy ez kevesebb, mint egy évvel korábban. Az is kiderült, melyik a legveszélyesebb autópálya Magyarországon.


Kicsit csökkent a belesetek száma a magyar autóutakon 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 14 452 közúti baleset történt tavaly Magyarországon. Ez körülbelül 2 százalékos csökkenést jelent 2022-höz képest. A balesetek következtében elhunyt vagy megsérült személyek száma 4,3 százalékkal mérséklődött.

Ezen belül az autópályákon a balesetek száma az év utolsó negyedében 12 százalékkal, 114-re esett vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ezek közül hat végződött halállal. Az M1-es autópályán volt a legtöbb, összesen 40 baleset, amíg az M7-esen a legkevesebb, csupán öt.

A VG megjegyzi, 2023 egészére vonatkozó autópályás adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre. De a megelőző években az M1-esen történt a legtöbb baleset. Például 2022-ben 582 szerencsétlenségből 146 volt köthető ahhoz az úthoz.

Az M1-es mellett az M3-as és az M5-ös is kiemelkedően veszélyes. Ellenben, az M6-os és M7-es autópályák biztonságosabbnak tekinthetők. Az M0-ás a személyi sérüléssel járó események alapján a középmezőnyben helyezkedik el.

Úgy megrepedt a hazai autópálya, hogy le kellett zárni

Arról is beszámoltunk a napokban, hogy több helyen elmozdult az M30-as autópálya szerkezete a 38-as kilométerénél, Szikszó térségben. Emiatt a burkolaton repedések jelentek meg. A balesetveszély elhárítása érdekében az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) úgy döntött, a pályát mindkét irányban, teljes szélességében lezárja.

A korlátozás a 33-as jelű Miskolc-észak és a 40-es jelű Szikszó-csomópont között február 17-től augusztus 17-ig tart mindkét irányba, tehát legalább fél évig nem közlekedhetnek az autósok ezen a szakaszon.

Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója elmondta, üzemeltetőként ameddig lehetett, fenntartották a forgalmat, de olyan mértékű lett az elmozdulás, hogy nem maradt más választásuk, mint a teljes zárás. Egy 100-150 méter széles részen megsüllyedt a pálya, ami a szerkezete elmozdulásából adódik. Ez utóbbi pedig 10-12 méter földalap.

Hozzátette, az MKIF sem beruházóként, sem kivitelezőként nem vett részt a projektben, ezért annyit tudtak tenni, hogy a beruházó magyar államnak jelezték a problémát.

Az M30-as autópályát kevesebb mint két és fél éve, 2021 októberében adták át a forgalomnak. A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forintot tett ki, amellyel az előző uniós ciklus egyik legnagyobb összegű projektje volt. A most problémás, 10,4 kilométeres Miskolc és Szikszó közötti szakaszt a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma nyerte el 39,4 milliárdért.

A beruházó magyar állam felszólította a vállalatot, az ütemtervnek megfelelően végezze el a garanciális helyreállítási munkát.

Ne hagyd ki!