Több mint egymilliárd eurós befektetésről van szó
Fotó: Shutterstock

Itt az év eddigi legnagyobb magyarországi beruházása

Idei rekordot jelentős, több százmilliárd forintos beruházással bővíti magyarországi gyártókapacitását a német autóipari óriásvállalat. Magasabb kategóriájú autótípusok gyártása kerül hazánkba.


Kecskeméten bővít a Mercedes

400 milliárd forintból új gyártósorokkal bővíti kecskeméti összeszerelő és karosszéria üzemét a Mercedes-Benz, amihez a kormány 14 milliárd forintot biztosít. A fejlesztést követően az üzem képes lesz két új elektromos platform gyártására, így magasabb kategóriájú és nagyobb hozzáadott értékű autótípusok gyártása kerül Magyarországra. Emellett képzési programot is indít a cég a városban.

A hír bejelentésekor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta, hogy az autóipar termelési értéke 2010-ben 3600 milliárd forint volt hazánkban, amíg 2021-ben 9400 milliárd forint. 2022 első öt hónapjában pedig elérte a rekordnak számító 4500 milliárdot. A hazai ágazat 155 ezer embernek ad munkát és 90 százalékos exporthányaddal dolgozik, így Magyarország az autóipari kivitel terén a 20. helyen áll a világon.

A mostani nehéz helyzetből azok az országok tudnak a legjobban kijönni, akik a legnagyobb autóipari vállalatok elektromobilitási stratégiáinak helyszíneivé képesek válni

- mondta a miniszter.

A politikus arról is beszélt, hogy Németországon és Kínán kívül csak Magyarországon rendelkezik gyártási kapacitással mindhárom nagy német prémium autómárka. Emellett hazánkban van a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitása, amíg ezek exportjában a globális ranglista ötödik helyén állunk.

Három éven belül indulhat a gyártás az új sorokon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. közlése szerint a több mint egymilliárd euró értékű beruházás 2025-ig valósulhat meg. A fejlesztés részeként rugalmasabbá teszik a gyártósorokat, de a középpontban áll a digitalizáció és a fenntarthatóság is.

Az új MMA platform (Mercedes Modular Architecture) modelljeinek 2024-től, míg az MB.EA platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) egyik tisztán elektromos modelljének sorozatgyártása 2025-től indul.

Új összeszerelő- és karosszériagyártó-sor épül, amelyek mellett a felületkezelés és fényezés folyamata is teljesen megújuló energiaforrásokra támaszkodik majd. A szerelőüzem kompakt elrendezésével, rövidebb távolságokkal könnyebb anyagmozgást tesz lehetővé a nagyobb hatékonyság érdekében. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja majd, az energiaigény fedezésére nagyméretű napelemes rendszert telepítenek az üzemek tetejére

- áll a cég közleményében.

Végleg elbúcsúzhatunk néhány Mercedes modelltől

Június végén írtunk róla, hogy a Mercedes-Benz csoport szűkíteni fogja a középkategóriás autóinak a kínálatát. Meg fogják tartani a CLA Coupé, a CLA Shooting Brake, a GLA és a GLB családokat, az A- és a B-osztályokat azonban három-négy éven belül megszüntetik, és inkább a luxuskategóriára összpontosítanak.

Ola Källeniusnak, a Mercedes-Benzt 2019 óta irányító szakembernek az a véleménye, hogy nem a tömeggyártó cégekkel kell versenyezniük, ezért az elődje által elvárt évi 3 millió autós értékesítést ő 2,5 millióra csökkentené más termékösszetétellel. Növelné a felső – középkategória eladásait (C-osztály, EQC, E-osztály), valamint 60 százalékkal a legdrágább modellcsaládokét is (EQS, Maybach, AMG). A kompakt autók azonban évi 570 ezer eladás körül maradhatnának.

A Mercedes-Benz A-osztálya a cég legkelendőbb modellsorozata Európában. Az új törekvés azonban az, hogy „világautókat” gyártson a cég, azaz olyan kocsikat, amelyek nem csak az európai piacon népszerűek, hanem jól fogyhatnak az Egyesült Államokban és Kínában is. A vállalat szerint az A-osztály „túl európai”, nem eléggé jövedelmező, és a növekedési kilátásai sem elég jók, hiszen a városi terepjárók korszaka a mostani.

Ne hagyd ki!