Önvezető taxit fejleszt egy horvát vállalat. A cég főképp az elektromos sportautóival robbant be a köztudatba korábban. A terveik szerint két-három éven belül állíthatják forgalomba a robottaxikat Horvátországban, de más európai országokban is elindítanák a szolgáltatást.
Önvezető taxit fejlesztenek a horvátok
A horvát Rimac vállalat neve elsősorban az utóbbi években megjelent elektromos sportautói miatt lehet ismerős. A mindössze 35 éves Mate Rimac nevével fémjelzett cég újabban önvezető robottaxik fejlesztésével hívta fel magára a figyelmet – írja az Autocar.
A Rimac vállalatcsoporthoz köthető, illetve a Kia által támogatott Project 3 Mobility a tervek szerint néhány hónapon belül bemutatja az első sofőr nélküli taxiját. A jármű végleges változata pedig nagyjából két év múlva készülhet el.
A robottaxi az eddig kiszivárgott információk szerint igen hatékony elektromos hajtáslánccal és tágas utastérrel rendelkezik. Emellett tudni lehet, hogy a Rimac korábban Renault Espace-ek segítségével tesztelte az önvezető technológiáját.
A vállalat tervei szerint a robotaxi-szolgáltatásuk szintén 2026-ban indul, elsőként Horvátországban. A következő években pedig kiterjesztenék Németországra és az Egyesült Királyságra is a taxiszolgáltatást.
Lehetetlen az önvezetés a BYD szerint
Kína vezető elektromos autógyártójának, a Szegeden gyárat építő BYD-nek az egyik szóvivője, Li Yunfei arról beszélt a CNBC újságírójának a 2023-as Sanghaji Autószalonon, hogy az önvezetés egy hamis állítás. Megjegyezte, ha például két önvezető jármű karambolozik, azt sem lehet eldönteni, hogy melyik volt a hibás.
Úgy gondoljuk, az önvezető technológia, amely teljesen független az emberektől, nagyon-nagyon távoli jövő, és teljességgel lehetetlen megvalósítani. (…) Sok évnyi belefektetett összeg után láthatjuk, hogy nem vezettek sehova ezek az erőfeszítések
- idéztük a cég neve említése nélkül is valószínűleg a Teslára utaló (az amerikai vállalat rengeteg pénz fektetett önvezető technológia fejlesztésébe) szóvivőt korábban.
Kínában tilos önvezető autót értékesíteni a nagyközönségnek. Viszont néhány vállalatnak ideiglenesen engedélyezték, hogy egyes városokban önvezető taxikat üzemeltessenek. Ezzel szemben az idei év elején jelentette be a Mercedes-Benz, hogy elsőként ők kaptak engedélyt az Egyesült Államokban a hármas szintű önvezetésre. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk pedig egyébként is régóta próbálja népszerűsíteni az autonóm vezetést.