A „nép embere”
A történet középpontjában Han Chao áll, aki a Tesla hivatalos használtautó platformjáról vásárolt egy 379 700 jüan, átszámítva nagyjából 18,2 millió forint értékű Model S villanyautót. Chao a Tesla-val vívott harcát a népszerű kínai közösségi média platformon, a Weibo-n „közvetítette". Elmondása szerint a bírósági ügy 755 napig tartott, de végül neki adtak igazat. A pekingi bíróság kimondta, hogy a Tesla félrevezető információkkal árulta a szóban forgó járművet, amelyről kiderült, hogy egy korábbi baleset után nagyszabású átalakításon, javításon esett át. A bíróság elutasította a Tesla védekezését, miszerint az autó hegesztése nem utal szerkezeti változásra. Az ítélet értelmében a Tesla-t arra kötelezték, hogy térítse meg az autó költségeit, és kártérítésként fizesse ki a vételár háromszorosát. Így a károsultnak 1,5 millió jüan, azaz több mint 72 millió forint jár.
A Tesla szemszögéből azért is problémás a bíróság döntése, mert Kína az autógyártó egyik legnagyobb piaca, amely kulcsfontosságú a jövedelmezőség szempontjából, a vállalat hanyagsága pedig rossz fényt vethet a renoméjára.
Bajban a Tesla
A Tesla kapcsolata Kínával meglehetősen jól indult. 2018-ban Elon Musk megállapodott a sanghaji önkormányzattal egy „Sanghaji Gigagyár" építéséről, amely 100 százalékban a Tesla tulajdonában áll. 1990 óta nem volt arra példa, hogy egy autógyártó vállalat kínai területen teljesen külföldi kézben legyen.
Az elmúlt hónapokban azonban rengeteg támadás érte a vállalatot, egyebek között biztonsági, nemzetvédelmi és ügyfélszolgálati okokból kifolyólag. A gyártót a felháborodott tulajdonosok és az állam is kritizálja. A Tesla hamarosan elveszítheti a kizárólagos tulajdonjogát Sanghajban, és valószínűleg az értékesítési számai is csökkenni fognak. Bár a vásárlók körében egyelőre népszerű, egyre többen fordítanak hátat a cégnek. Remek példa erre a sanghaji autóshow, ahol szervezetten tüntettek a Tesla ellen.
Jogi huzavona
Egy pekingi ügyvédi iroda szakembere szerint Han Chao esete példaértékű, ami motiválni fogja azokat a károsultakat is, akik eddig nem mertek nekimenni a Tesla-nak. Chao azonban még nem dőlhet hátra, ugyanis a Tesla beperelte rágalmazás miatt, miután a Weibo platformján „huligán cégnek" nevezte a vállalatot, és a gyártó állítása szerint hazudott a bíróságnak. Chaon szintén a közösségi média platformján közölte, hogy 5,85 millió jüant (nagyjából 282 millió forint) követelnek tőle. Chao viszonzásul ismét beperelte a Tesla-t, szintén rágalmazás vádjával, mondván, úgy állították be őt, mint aki a kulisszák mögül irányította a sanghaji autóshow-n szervezett tüntetést.