Miközben mára a szigorodó európai emissziós szabályozások hatására szinte valamennyi autógyártó kínálatában egyre másra tűnnek fel a részben vagy teljesen elektromos autók, nem minden iparági szereplő rendelkezik azonos tapasztalatokkal ezen technológiák fejlesztésében.
A gyártó, amely elindította az elektromos forradalmat
Az elektromos forradalmat közel negyed évszázada a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával útjára indító, azóta világszerte több, mint 18 millió, hazánkban pedig több, mint 30.000 hibrid autót értékesítő Toyota az első pillanattól kezdve tudatosan építi környezetbarát modellportfólióját. Mára a japán autógyártó világszintű kínálatában több, mint 40, Európában több mint 20 részben vagy teljesen elektromos autó szerepel, ezzel gyakorlatilag teljesen lefedi a személyautópiac valamennyi szegmensét, és a haszongépjármű piac tekintélyes részét. Ma a Toyota magyarországi és európai értékesítéseinek több, mint 50%-át, míg világszintű eladásainak több, mint 20%-át teszik ki a környezetbarát modellek. A gyártó, amely 2025-re egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, célul tűzte ki, hogy addigra globális értékesítéseinek 50%-át tegyék ki a környezetbarát modellek, amelyből minimum 1 millió darab (azaz nagyságrendileg 10% lesz a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos és akkumulátoros elektromos autó.
Fotó:Toyota
A világ legfejlettebb hibrid hajtása
A fentiek ismeretében nem meglepő, hogy jelenleg a Toyota kínálja a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtását, amely városi forgalomban akár 50-80%-os tisztán elektromos, zéró emissziós közlekedést tesz lehetővé. Ugyanígy a Toyota jegyzi a világ leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos hajtását is, amely nemrégiben a RAV4 Plug-in Hybridben debütált, és sok versenytárs modellel szemben a kimagasló 75 (városban akár 98) km-es tisztán elektromos hatótáv felhasználása után teljes értékű öntöltő hibridként működik tovább. Öntöltő hibrid és öntöltő hibrid, illetve plug-in hibrid és plug-in hibrid között is van tehát különbség, nem is beszélve a csak az indításkor elektromos rásegítést produkáló úgynevezett lágy hibridekről, amelyek egyébiránt nem is szerepelnek a Toyota forradalmi kínálatában. Ezen felül kétségkívül az sem mindegy, hogy egy autót eleve hibridnek / elektromosnak fejlesztettek, vagy csupán a szigorodó szabályozások jelentette kényszerből látták el ezzel a hajtással. E tekintetben a Toyota közel negyed évszázados tapasztalatával és legendás megbízhatósági statisztikáival egyetlen más autógyártó sem tudja felvenni a versenyt.
Fotó: Toyota
Élen a zéró emissziós hajtások fejlesztésében is
Könnyen belátható, hogy a részben vagy teljesen elektromos hajtások fejlesztésében szerzett több évtizedes tapasztalat hatalmas előnyt jelent a Toyota számára zéró emissziós akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtások területén is. A világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás személyautója, a nemrégiben új generációval jelentkező Mirai mellett a technológiával hajtott kisteherautót, kamiont, buszt, targoncát, hamarosan pedig yachtot és vonatot is kínáló (és egy holdjárót is fejlesztő) Toyota az akkumulátoros elektromos meghajtást a várakozások szerint a közeljövőben forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élen jár, miközben sorban érkeznek akkumulátoros elektromos kishaszongépjárművei, jövőre pedig bZ4X néven egy forradalmi SUV-val jelentkezik majd.
Fotó: Toyota