Kiemelkedően teljesít a régióban az e-autók magyar piaca
Fotó: Shutterstock

A cseheknél és a lengyeleknél is jobban vágyunk az e-autókra

A régió más országaihoz képet remekül teljesít az e-autók magyar piaca. Jól látszik, nagy a hazai igény a villanyautókra. A szakemberek szerint a helyi keresletet növelheti a sok helyen ingyenes parkolás és a gyakran gazdaságos töltés is.


Növekszik az európai e-autópiac

A K&H összeállításából kiderül, dinamikusan növekszik Európában a villanyautó-piac. Igaz, vannak problémák, melyek hátráltatják a növekedését.

Az elektromos járművek elterjedését lassítja, hogy drágábbak, mint a hagyományos gépkocsik, ám a kedvezményes finanszírozási konstrukciók némileg ellensúlyozzák a többletköltségeket

idézi Suba Leventét, a K&H fenntarthatósági vezetőjét a VG.

2023 első negyedévben az újonnan forgalomba helyezett személyautók 12,1 százaléka volt e-autó Európában az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján. Az előző év azonos időszakában még 10 százalékon állt ez a mutató.

Kiemelkedően teljesít a régióban az e-autók magyar piaca

Az idei év első három hónapjában a villanyautók újautó-piaci részesedése 6 százalékot tett ki Magyarországon, amíg a 2022. január-márciusi időszakban 4,4-et. A 2023-as hazai eredmény sem tűnik soknak az európai átlaghoz viszonyítva, viszont a régióban kiemelkedő, hiszen például Csehországban 2,4, Lengyelországban 3,3, Szlovákiában pedig 1,8 százalékot mutat ez az érték.

A statisztikák szerint a magyarországi 4,1 milliós személygépkocsi-állományon belül 32 ezer volt az elektromos és úgynevezett PHEV (elektromos hálózatból tölthető hibrid meghajtású) személygépkocsi és kishaszongépjármű az első negyedévben. Tehát az arányuk 0,78 százalékot tett ki hazánkban, amíg Csehországban 0,21-et, Szlovákiában pedig 0,17-et.

Suba Levente elképzelhetőnek tartja, hogy az e-autók a regionális szinttől gyorsabb hazai terjedése mögött például a zöld rendszámos járművek gyakran ingyenes parkolás is állhat. Emellett az is segítheti az értékesítést, hogy a családi házakra felszerelt napelem ingyenes áramot generál a tulajdonosoknak, ami csökkenti az autózás költségét. Persze kedvezhet a trendnek a környezeti fenntarthatóság iránt növekvő társadalmi érzékenység is.

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséért mindenki tehet valamit. Így például a hagyományos meghajtású gépkocsi helyett vásárolhat hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású autót – amelynek környezeti lábnyoma lényegesen kisebb, mint a robbanómotoros személygépkocsiké, és bár önmagában ez nem menti meg a világot, de mint tudjuk, sok kicsi sokra megy

- mondta a szakértő.

Jól megy a Teslának, mégis veszélyben a trónja

Egyébként rekordforgalmat ért el a Tesla és az elsőszámú riválisa, a kínai BYD autógyártó is a második negyedévben. Az amerikai cég több mint 466 ezer villanyautót értékesített (az elemzők 448 ezerre számítottak), ami 83 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakának eredménye. Az ázsiaiak eladásai pedig meghaladták a 700 ezret, bár az értékesítéseiknek csupán nagyjából a fele volt tisztán elektromos, a másik fele hibrid jármű.

Az eladásaik növekedését a szakértők elsősorban azzal magyarázzák, hogy többször árat csökkentett a Tesla a főbb piacain az utóbbi hónapokban, a BYD pedig követte ezt az árpolitikát.

A Teslával szembeni fogyasztói elvárások is megváltoztak, e szerint a potenciális vásárlók újabb árcsökkentéseket várnak el a cégtől, amely ezt a termelés felpörgetése révén meg is tudná lépni. Csakhogy az a kérdés, hogy ebben az inflációs környezetben akarja-e még lejjebb nyomni az árait, hiszen a másik, a befektetői oldalon ezt aligha vennék túl jó néven

- nyilatkozta Ben Kallo, a Robert W. Baird stratégája.

Egyébként az elemzők úgy vélik, a Teslánál nem állnak le az árak farigcsálásával, de a jövőben mérsékelhetik a csökkentések nagyságát. Azért is maradhatnak az árcsökkentő pályán, mert a BYD csak mostanában kezdte a terjeszkedését a világpiacon.

Ne hagyd ki!