Több problémát lát az új benzin- és dízelüzemű autók forgalomba helyezésére 2035-től érvényes uniós tilalommal kapcsolatban a BMV vezérigazgatója. Úgy gondolja, felelőtlen döntést hozott az Európai Unió.
Nem tetszik az uniós e-autós stratégia a BMW vezérének
Egy márciusban elfogadott uniós irányelv kimondja, 2035 után csak akkor lehet új, belső égésű motorral hajtott járműveket forgalomba helyezni az EU-ban, ha azok klímasemleges e-üzemanyaggal működnek.
BMW AG. vezérigazgatója, Oliver Zipse élesen bírálta az új irányelvet és az EU a villanyautózást sürgető politikáját a napokban. A Handelsblatt-nak adott interjúban több problémára is felhívta a figyelmet az e-autózással kapcsolatban.
Felelőtlennek tartom a belsőégésű motorok fokozatos kivonását szorgalmazó politikát. (...) Hol fogják az emberek feltölteni azt a sok elektromos autót? Európában 2035-re nem lesz mindent lefedő infrastruktúra az elektromos autók számára. Ebből még a végén akár társadalmi probléma is lehet, ha a mobilitás nem lesz megfizethető
- nyilatkozta a vezérigazgató.
Hozzátette, egész iparágakat tehet tönkre Brüsszel, ha úgy tilt be valamit, hogy nem kínál helyette életképes alternatívát. Ráadásul Európában nem állnak rendelkezésre a villanyautók tömeggyártásához szükséges olyan nyersanyagok, mint például a lítium és a kobalt. Emiatt az EU kockáztatja, hogy importfüggővé válik, így akár politikai zsarolásnak is kiszolgáltathatja magát.
Az elektromos autók tömeggyártásához biztosítani kell az alapanyagok rendelkezésre állását, márpedig Európa ezen a téren strukturális hátrányban van
- idézi Oliver Zipsét az e-cars.
60 milliárdból pörgetné fel a kormány az e-autózást
Egyébként vállalkozások elektromosautó-beszerzéseinek, valamint töltőhálózatok bővítésének a támogatására szán 30-30 milliárd forintot a magyar kormány – derül ki egy Magyar Közlönyben megjelent határozatból. Ehhez a pénz uniós forrásból származhat, azonban ha az nem érkezik, akkor a hazai költségvetésből biztosíthatja a fedezetét a Pénzügyminisztérium.
A szektor támogatásáról szóló döntését azzal indokolja a kormány, hogy a klímasemlegesség elérése érdekében fontos az elektromobilitás hazai elterjedésének a további segítése.
2024 március elsejéig kell kidolgozni a magyarországi elektromos töltőhálózat bővítését célzó, valamint a tisztán elektromos meghajtású járművek gazdasági társaságok – kiemelten car-sharing szolgáltatók, flottaszolgáltatók és taxitársaságok – általi beszerzését támogató programot. Ezen feladatok fő felelőse Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter.