Felelősség, megbízhatóság, gyorsaság, jól működő online felület. Ezek a legfontosabb tényezők. És még valami.
Egy friss közvélemény-kutatás szerint nincs jelentős eltérés a vizsgált hazai bankok ügyfeleinek elvárásai között, ugyanazokat az értékeket tartják fontosnak, illetve kevésbé fontosnak. Bár az elég meglepő, amit a bankok társadalmi felelősségéről gondolnak, illetve tudnak az emberek. A legfontosabb elvárások a következők:
- megbízhatóság
- gyors ügyintézés
- stabilitás
- korszerű online ügyintézés
- rugalmasság
- segítőkészség
- ügyfélcentrikus működés
- megfelelő tájékoztatás
- fiókhálózat kiterjedtsége
Társadalmi felelősségvállalás
A hazai bankok ügyfeleinek kétharmada nincs tisztában azzal, hogy az általuk választott intézmények milyen CSR (vállalatok társadalmi felelősségvállalása) stratégiát követnek. Sőt, igazából azt sem látják pontosan, mi az a CSR. Fogalmuk természetes van róla, a leggyakrabban az anyagi támogatással, a szponzorációval kötik össze a fogalmat, ráadásul fontosnak tartják, hogy bankjuk felelősségteljesen járjon el a társadalmi kérdésekben. Ez is kiderül aTakarékbank reprezentatív közvélemény-kutatásának eredményéből.
Az is érdekes, hogy a válaszadók több olyan értéket is fontosnak neveztek, amely tudtukon kívül egy hitelintézet társadalmi felelősségvállalásának része. Ezek a következők:
- etikus magatartás
- felelősségre vonhatóság
- szociális érzékenység
- emberek jogainak tiszteletben tartása
- tisztességes verseny betartása
A többség, a megkérdezettek 70 százaléka megfontolná, hogy egy új termék vagy szolgálatás igénybevételéhez jelenlegi bankja helyett olyan hitelintézetet válasszon, amely kiemelkedő hangsúlyt fektet a társadalmi felelősségvállalás értékeire.
További elvárások
A megkérdezettek úgy gondolják, hogy a hitelintézeteknek nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük a támogatáspolitikára. Úgy vélik, hogy más vállalatokkal összevetve ezen a téren le vannak maradva, így szívesen látnák, ha a hitelintézetük felkarolna különböző jó ügyeket, vagy például aktívan segítséget nyújtana krízishelyzetekben. Például a koronavírus által bedarált területeken.
Az ügyfelek körében az egészségügy, a kultúra, a sport, valamint a pénzügyi edukáció támogatása a legnépszerűbb. A vidéken kifejezetten erős pozíciókkal rendelkező Takarékbank ügyfeleinél kiemelkedő a helyi ügyek, értékek támogatása is.
A közvélemény-kutatást a Trend International készítette ötszáz, bankkapcsolattal rendelkező magyar felnőtt megkérdezésével, a felmérés a kilenc nagy bank lakássági piaci részaránya szerint reprezentatív.