Tízből közel 8 fiatal vásárol bankkártyával. Személyi kölcsönt azonban mindössze 10 százalék, lakáshitelt pedig csak 3 százalék vett igénybe - derül ki egy friss kutatásból.
A fiatalok mindennapi bankolási szokásaiban a bankszámlák és a bankkártyák viszik a prímet: utóbbiakkal 77 százalékuk rendszeresen vásárol. A net- és mobilbankolás 43-53 százalékuknál része a mindennapoknak - derül ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek bankolási és hitelekhez való hozzáállását is vizsgálta.
17 százalék vett már fel hitelt
A banki szolgáltatások közül a hagyományos hiteltermékek kevésbé népszerűek ebben a korosztályban: mindössze 17 százalékuk említette, hogy valamilyen hitelt vesz igénybe.
A fiatalok 10 százaléka említette, hogy személyi kölcsönt vett igénybe, ezzel szemben a folyószámla-hitelkeret használata csupán 5 százalékukra jellemző, míg lakáshitelt mindössze 3 százalékuk kért. A kutatás idősoros adataiból kiderül továbbá, hogy legutóbb 2022 második negyedévében említették a válaszadók a személyi kölcsönt és a lakáshitelt nagyjából azonos – 5,5 és 5 százalékos - arányban, azóta utóbbi konstrukcióknál csökkenés következett be.
Ez is alátámasztja azt a tendenciát, hogy a fiatalabb generáció egyelőre kevésbé vállal hosszú távú, nagy összegű pénzügyi kötelezettségeket, talán azért, mert még sokan pályakezdők, vagy egyszerűen az élethelyzetükből adódóan nem terveznek lakásvásárlást.
A felmérés szerint a hitellel vagy hitelkártyával rendelkező fiatalok megosztottak a kapcsolódó terhek megítélését tekintve: 18 százalékuknak jelent nagy megterhelést a hiteleik törlesztése, míg 23 százalékuknak ez nem okoz problémát. Az utóbbiak táborába tartozó fiatalok tudatosan és jól megtervezve kezelik pénzügyeiket. A többség, vagyis 60 százalékuk, kis megterhelésként tekint a törlesztendő hitelére.
Ezeket a befektetéseket keresik a Z- generációsok
Nemrég írtunk arról, hogy milyenek a huszonévesek befektetési szokásai. A Z generáció tagjai a fintech megoldások elkötelezett felhasználói, akik előszeretettel választanak olyan befektetési platformokat, amelyek lehetővé teszik az egyszerű, mobiltelefonról is kezelhető befektetéseket. A hitelfelvétel, megtakarítás és befektetés területén a Z generáció nyitottabb és magasabb a kockázatvállalása, miközben a generációhoz tartozó minden második fiatal rendelkezik valamiféle tartós befektetéssel. Az MNB jelentéséből kiderül, hogy befektetési termékválasztásnál a magas kockázatú termékeket helyezik előtérbe, ezen belül legkedveltebb befektetési termékcsoportjuk a kriptovaluták (49%), melyet a részvénybefektetések (35%), és a befektetési alapok (34%) követnek.