A hamis emaileket küldözgető csalók egyre pimaszabbak

A fogyasztók egyre gyakrabban kapnak adathalász e-maileket, amelyek egyes közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek, hívta fel a figyelmet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).


A levelek megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, melyeket a valódi szolgáltatók küldenek. A MEKH ezért arra kéri a fogyasztókat, hogy ha kétségeik vannak, mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival.

Mit akarnak a csalók?

A közmű- és energiaszolgáltatók nevében ügyködő csalók célja az adatait megszerzése, de előfordulhat, hogy egy-egy elmaradt villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, vagyis megpróbálnak lenyúlni. A gyanús leveleknél fontos ellenőrizned, hogy honnan, kitől, milyen címről érkeztek. Legyen gyanús, ha korábban nem adtad meg az emalcímedet a szolgáltatónak, mégis levelet kapsz tőle. Ellenőrizd, hogy tényleg van-e fizetési elmaradásod.

Ha csoportos beszedéssel fizetsz, gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségeid támadnak, ne utalj pénzt a levélben megjelölt számlaszámra, és ne kezdeményezz bankkártyás fizetést az e-mailben lévő linkre kattintva. Az is gyanús lehet, ha a kért összeg túl magas, de az is, ha túl alacsony.

Az e-mailben található azonosítókat (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) vizsgáld meg tüzetesen, azoknak ugyanis egyezniük kell a saját szerződésedben olvasható azonosítókkal. Ne hagyd átverni magad, mert az adathalászok mindenhol ott vannak, legyen szó a NAV-ról vagy éppen a bankokról!


Ne hagyd ki!