Egy kávézó szabadtéri asztalánál ülő kék pólós nő elképedve fogja az arcát kezében a bankkártyájával, mert a laptopját nézve rájött, hogy átverték a csalók
A Szövetség Nyomozó Iroda (FBI) figyelmeztetett, hogy az ünnepek közeledtével az internetes csalók is kifinomultabb módszerekkel károsítják meg a gyanútlan vásárlókat. Tavaly forintban több mint 17 milliárddal húzták le az emberek, idén ez a szám még magasabb lehet.


Egyre nagyobb a baj

A 2020-as ünnepi vásárlási szezonban az FBI Internet Crime Complaint Center (IC3) több mint 17 000 panaszt rögzített árucikkek kiszállításának elmulasztása miatt, ami több mint 53 millió dolláros veszteséget eredményezett. Várhatóan ez a szám növekedhet a 2021-es ünnepi szezonban az áruhiányról szóló pletykák és a járványhelyzet miatt

-olvasható az FBI közleményében, amelyet az Internetes Bűnügyi Panaszközpont tett közzé.

A csalók jellemzően exkluzív, kihagyhatatlan akciókkal bombázzák a vásárlókat. Előszeretettel alkalmazzák az alábbi módszereket:

  • olyan e-maileket küldenek ki több ezer embernek, amelyekben villámakciókat, nehezen megvásárolható termékeket (például koncertjegyek, vagy aktuálisan videókártyák) hirdetnek
  • külön weboldalakat hoznak létre, amelyeken irreális kedvezményeket és akciókat reklámoznak
  • utalványokat, ajándékkártyákat, ingyenes termékeket hirdető közösségi média bejegyzéseket hoznak létre, amelyeket gyakran úgy tüntetnek fel, mintha egy ismerősünk osztotta volna meg a posztot
  • nem létező vagy hamisított termékekre alapuló közösségi média kampányokat indítanak

Ha valaki a felsoroltak valamelyikével találkozik, vagy egész egyszerűen úgy érzi, hogy egy ajánlat túl jó ahhoz, hogy igaz legyen, semmi esetre se adjon ki pénzt a reklámozott termékre, ugyanis semmilyen árucikk nem fog érkezni a címére.

Becsapós

Az FBI külön kiemelte, hogy a csalók sokszor olyan weboldalakat hoznak létre, amelyek első ránézésre nagyon hasonlítanak az ismert márkák honlapjaira. Ezek az oldalak jellemzően rosszindulatú programokat vagy adathalászathoz használt űrlapokat tartalmaznak. A bűnözők legrosszabb esetben a vásárlók hitelesítő adatait, bankkártya adatait és személyes információit is ellophatják.

A Check Point szoftvervállalat elemzése szerint jelenleg az alábbiak a legnépszerűbb márkák a csalók körében, amelyeket adathalászatra használnak (zárójelben az adott márka használatának gyakorisága az világ összes támadásához viszonyítva):

  1. Microsoft (45%)
  2. DHL (26%)
  3. Amazon (11%)
  4. BestBuy (4%)
  5. Google (3%)

Szakértők az alábbiakat javasolják az átverések elkerülésére:

  • csak megbízható eladóktól vásárolj
  • bizonyosodj meg róla, hogy adataidat biztonságosan, titkosítva kezelik (ennek egyik gyors módja az URL cím ellenőrzése: ha a weboldal neve előtt nem „http", hanem „https" található egy lezárt lakattal, akkor valószínűleg biztonságos az oldal)
  • kezeld fenntartásokkal azokat az e-maileket, amelyek személyes információkat kérnek
  • vesd össze az oldalak által kiállított számlákat azzal, hogy valójában mennyi pénzt vontak le a bankszámládról
  • ellenőrizd a weboldal, applikáció adatkezelési szabályzatát
The Conversation

Ne hagyd ki!