A Szövetség Nyomozó Iroda (FBI) figyelmeztetett, hogy az ünnepek közeledtével az internetes csalók is kifinomultabb módszerekkel károsítják meg a gyanútlan vásárlókat. Tavaly forintban több mint 17 milliárddal húzták le az emberek, idén ez a szám még magasabb lehet.
Egyre nagyobb a baj
A 2020-as ünnepi vásárlási szezonban az FBI Internet Crime Complaint Center (IC3) több mint 17 000 panaszt rögzített árucikkek kiszállításának elmulasztása miatt, ami több mint 53 millió dolláros veszteséget eredményezett. Várhatóan ez a szám növekedhet a 2021-es ünnepi szezonban az áruhiányról szóló pletykák és a járványhelyzet miatt
-olvasható az FBI közleményében, amelyet az Internetes Bűnügyi Panaszközpont tett közzé.
A csalók jellemzően exkluzív, kihagyhatatlan akciókkal bombázzák a vásárlókat. Előszeretettel alkalmazzák az alábbi módszereket:
- olyan e-maileket küldenek ki több ezer embernek, amelyekben villámakciókat, nehezen megvásárolható termékeket (például koncertjegyek, vagy aktuálisan videókártyák) hirdetnek
- külön weboldalakat hoznak létre, amelyeken irreális kedvezményeket és akciókat reklámoznak
- utalványokat, ajándékkártyákat, ingyenes termékeket hirdető közösségi média bejegyzéseket hoznak létre, amelyeket gyakran úgy tüntetnek fel, mintha egy ismerősünk osztotta volna meg a posztot
- nem létező vagy hamisított termékekre alapuló közösségi média kampányokat indítanak
Ha valaki a felsoroltak valamelyikével találkozik, vagy egész egyszerűen úgy érzi, hogy egy ajánlat túl jó ahhoz, hogy igaz legyen, semmi esetre se adjon ki pénzt a reklámozott termékre, ugyanis semmilyen árucikk nem fog érkezni a címére.
Becsapós
Az FBI külön kiemelte, hogy a csalók sokszor olyan weboldalakat hoznak létre, amelyek első ránézésre nagyon hasonlítanak az ismert márkák honlapjaira. Ezek az oldalak jellemzően rosszindulatú programokat vagy adathalászathoz használt űrlapokat tartalmaznak. A bűnözők legrosszabb esetben a vásárlók hitelesítő adatait, bankkártya adatait és személyes információit is ellophatják.
A Check Point szoftvervállalat elemzése szerint jelenleg az alábbiak a legnépszerűbb márkák a csalók körében, amelyeket adathalászatra használnak (zárójelben az adott márka használatának gyakorisága az világ összes támadásához viszonyítva):
- Microsoft (45%)
- DHL (26%)
- Amazon (11%)
- BestBuy (4%)
- Google (3%)
Szakértők az alábbiakat javasolják az átverések elkerülésére:
- csak megbízható eladóktól vásárolj
- bizonyosodj meg róla, hogy adataidat biztonságosan, titkosítva kezelik (ennek egyik gyors módja az URL cím ellenőrzése: ha a weboldal neve előtt nem „http", hanem „https" található egy lezárt lakattal, akkor valószínűleg biztonságos az oldal)
- kezeld fenntartásokkal azokat az e-maileket, amelyek személyes információkat kérnek
- vesd össze az oldalak által kiállított számlákat azzal, hogy valójában mennyi pénzt vontak le a bankszámládról
- ellenőrizd a weboldal, applikáció adatkezelési szabályzatát