Elektronikai áruházláncokat vizsgál a GVH az akciótartási gyakorlatuk miatt
Fotó: Shutterstock

A háborúban sem pihen a GVH, elektronikai üzleteket vizsgál

Az Euronics és a Media Markt üzemeltetőivel szemben indított vizsgálatot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel akcióikkal megtéveszthették a fogyasztókat.


Elektronikai áruházláncokat vizsgál a GVH

A Euronics áruházakat üzemeltető Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és a Media Markt üzleteket működtető Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ellen indított eljárást a nemzeti versenyhatóság - írja oldalán a GVH.

A GVH gyanúja szerint ugyanis az áruházak több esetben úgy hirdettek akciósként elektronikus eszközöket, például hűtőt és televíziót, hogy a készülékek nem kedvezményes, eredetiként feltűntetett díjszabását korábban csak kivételesen és átmeneti jelleggel alkalmazták. Azok az árak viszont nem minősülnek a kedvezményt megelőző, jellemző áraknak, vagyis a hozzájuk mért kedvezmények megtévesztőek lehetnek.

Az eljárás elindítása nem jelenti azt, hogy a cégek jogsértést követtek el, hanem „a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul

–olvasható a közleményben. A vizsgálat egyébként hónapokig eltarthat.

Új szabályozás lép életbe

A GVH arról is beszámol, hogy májustól új szabályozás lép életbe a fiktív akciókra. A szabályok a versenyhatóság szerint egyéges és szigorú elvárásokat támasztanak majd a kereskedőknek az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatban. Onnantól például a cégek a kedvezmény nélküli árként csupán az akciót megelőző legkevesebb 30 nap legalacsonyabb díjszabását tűntethetik fel. A rövid idejű „felárazások” így értelmüket veszthetik.

Az Alza.hu-t megbüntette a GVH

Február közepén írtunk arról, hogy az Alza.hu-t megbüntette a versenyhivatal. Ott nem az akciózási gyakorlattal volt gond, hanem azzal, hogy a cég a termékek egy részénél agresszíven, javarészt valótlan tartalmú üzenetekkel sürgette felhasználóit mihamarabbi vásárlásra. A versenyhatóság 40 milliós bírságot szabott ki a webáruház üzemeltetőjére, egyúttal legalább 450 millió forint értékű fogyasztói jóvátételi programra kötelezte a céget. A GVH bírságcsökkentő tételként azonban figyelembe vette azt a jóvátételi csomagot is, amelyet a webáruház ajánlott fel fogyasztóinak.

„A vállalások nyomán előírt hatósági kötelezettségek szerint minden fogyasztó 3.000 Ft értékű kupont kap, aki 2019-ben az Alza webáruházában vásárolt. A kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10.000 Ft feletti vásárláskor. A kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, honlapján, közösségi oldalain és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket. A jóvátételi csomag része a kapcsolódó kommunikáció is, amelyben a cégcsoport a tudatos fogyasztói magatartás jelentőségére is felhívja a figyelmet. Abban az esetben, ha a kuponok felhasználásának összértéke nem éri el a 450 millió Ft-os összeget, az Alza az eljárás során tett kiegészítő vállalások révén biztosítja a fogyasztók közvetlen kompenzálását.”

Ne hagyd ki!