Franciaország 220 millió eurós büntetést szabott ki a keresőóriásra. A monopóliumellenes vizsgálatok megállapították, hogy a Google visszaélt erőfölényével a digitális hirdetési ágazatban – írja a BBC.
A francia versenyhatóság szerint a Google olyan módon kínálta online hirdetési szolgáltatásait, amely jogtalan versenyelőnyhöz juttatta a vállalatot a piac többi szereplőjével szemben. Konkrétabban: a Google Ad Manager a cég saját online hirdetési piacterét, a Google AdX-et részesítette előnyben. Ez azért is fontos, mert a legnagyobb tartalomgyártók és kiadók ezt a platformot használják, így a San Francisco-i vállalat könnyedén elcsaklizhatta a legjobb lehetőségeket.
A Google a büntetés befizetése mellett ígéretet tett arra, hogy megkönnyíti a versenytársak számára online hirdetési eszközeinek használatát, illetve az adatokhoz való hozzáférést.
Fontos lépés
A francia versenyhivatal vezetője, Isabelle de Silva úgy véli, a mostani eljárás sikere azért különösen fontos, mert ez volt az első kormányzati fellépés a világon, amely azt a komplex aukciós algoritmust célozza, amire az egész online hirdetési üzletág támaszkodik. A hivatal szerint a Google Ad Manager stratégiai szempontból fontos adatokat szivárogtatott ki az AdX-nek, egyebek között a nyertes licitálók ajánlatairól. Ráadásul az AdX kiváltságos hozzáféréssel rendelkezett a hirdetők igényeihez. Az Ad Manager platformja kritikus fontosságú a kiadók szempontjából, amelyek ennek segítségével kezelhetik és értékesíthetik a hirdetési felületeiket. A francia pénzügyminiszter szerint a Google tevékenysége a kiadókra és a tartalomgyártókra is nagy hatással volt, hiszen ezek a médiumok nagyban függnek a reklámfelületek bevételeiből. Ezért úgy véli, megfelelően jártak el a Google ügyében.
A nyomozás 2019-ben indult, miután a francia Le Figaro és a belga Rossel panaszt tett a Google ellen.
Régi motorosok
Nem ez volt az első eset, hogy a Google-nek meggyűlt a baja az európai törvényekkel.
2017-ben volt az első jelentősebb eset, amikor az EU 2,42 milliárd euróra büntette a keresőóriást, mert akadályozta a vásárlási lehetőségeket összehasonlító rivális cégek működését.
Az eddigi legnagyobb büntetést is az uniónak köszönheti a cég. 2018-ban 4,34 milliárd euróra büntették a Google-t. Kiderült, hogy arra használta az Android operációs rendszerét, hogy blokkolja a rivális vállalatokat. Ugyancsak az EU 2019-ben 1,49 milliárd euró befizetésére kötelezte a vállalatot, amikor letiltotta a rivális keresőmotor-alapú hirdetési szolgáltatókat a platformjáról.
A franciákkal sem ez az első konfliktusa a cégnek. A CNIL adatszabályozó szerv azzal gyanúsította a Google-t, hogy 2019-ben megszegte az unió adatvédelmi szabályait. A végeredmény egy 50 millió eurós büntetés lett. A Google idén februárban is kapott egy 1,1 millió eurós taslit a franciáktól, mert félrevezette a felhasználókat a turisztikai célpontok értékeléseivel.